آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳ 30 ذو الحجة 1445 Saturday, 6 July , 2024
4

زباله جمع کن های شرکتی زباله گردها زباله دزدها چه کسی مسئول و پاسخگوست

  • کد خبر : 8391
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
زباله جمع کن های شرکتی  زباله گردها زباله دزدها چه کسی مسئول و پاسخگوست
زباله؛ آشغال؛ پسماند یا طلای کثیف و... ماحصل خوراک و کار و زندگی ما انسانهاست که جمع آوری آن در کلانشهرها خصوصا ‌؛ زحمات ؛ سختی‌ها و چالش‌های فراوانی دارد

زباله؛ آشغال؛ پسماند یا طلای کثیف و… ماحصل خوراک و کار و زندگی ما انسانهاست که جمع آوری آن در کلانشهرها خصوصا ‌؛ زحمات ؛ سختی‌ها و چالش‌های فراوانی دارد.
شهرداری ها با عقد قرارداد با پیمانکاران؛ نسبت به جمع آوری مکانیزه ( ماشینی) زباله ها در ساعات معینی اقدام می‌نمایند. اما در این میان؛ هستند افراد مختلف با تجهیزات و وسایل گوناگون که زباله گردی و زباله دزدی میکنند و هیچ نظارت و حساب و کتابی هم بر کارشان نیست . ناگفته نماند که زباله هم ” مافیا و سرقفلی ” دارد که پرداختن بدان؛ یک پروژه تحقیقاتی و برگزاری همایشی مفصل را می‌طلبد.
اما بعد ؛ زباله گردها سه نوع هستند : ۱ – معتادان. ۲- کودکان کار. ۳ – سایرین. یک گروه دیگر هم داریم به نام زباله دزدها. اینها با یک وانت بار بر سر سطل و ظرف آشغال حاضر شده و کلا هر آنچه کیسه زباله درون آن است را درسته می‌برند و بعدا در فضایی باز در گاراژها و بیغوله ها و سوله های اطراف شهر با خیال راحت نسبت به تفکیک شان اقدام می‌کنند. معتادان زباله گرد نوعا بدنبال ظروف پلاستیک و بطری و کاغذ و قوطی هستند چرا که نقد شوندگی خوبی داشته و آنها را زودتر به ” مواد ” می‌رساند؟!؟! البته عده ای از اینها؛ شبها زحمت کار سرقت از خانه ها و ماشینهای محله را نیز متقبل می‌شوند. کودکان زباله گرد؛ عموما اعضای یک یا چند باند و گروه هستند که محل زندگی مشترکی داشته و تقسیم کاری مناسبی برای آنها توسط اربابان شان صورت گرفته است. یعنی حتی زباله گردی و زباله دزدی هم همپای رشد و توسعه تکنولوژی تخصصی شده است و زباله گردهای امروزی؛ دیگر؛ هر آشغالی را حمل نمی‌کنند.؟!؟ در میان اینها هم عده ای کار سرقت انجام می‌دهند و عده ای هم واقعا ظلم بزرگی در حقشان صورت گرفته که از روال عادی زندگی و تحصیل و… دور نگه داشته شده اند. شهر تهران حدود ۸۵۰ کیلومتر مربع وسعت و بیش از ۳۵۰ محله و حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد. اگر هر شهروند؛ روزانه فقط ۵۰۰ گرم زباله داشته باشد؛ بنابراین در تهران روزانه حدود ۶۰۰۰ تن زباله و پسماند بجا می‌ماند و پیداست که جمع آوری آنها هزینه زیادی در بر دارد بویژه اینکه ما هنوز در زمینه بازیافت زباله متاسفانه هزار راه نرفته داریم.
غرض آنکه شورای شهرها و شهرداری ها میبایست با همکاری تنگاتنگ سایر ارگانها بطور سازمان یافته و برنامه ریزی شده و عقلایی فکر چاره ای برای زباله جمع کنی؛ زباله گردی؛ زباله دزدی و خصوصا بازیافت آن داشته باشند. قطعا تعداد بسیار زیاد زباله گرد و زباله دزد و… برازنده دولت و ملت شریف ما نیست و هم چنین دفن زباله تفکیک نشده ؛ واقعا خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی را در بر دارد که به هیچ وجه نباید نسبت بدان غفلت ورزیم. در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی؛ حاضرم داوطلبانه در این مسیر ؛ کمک حال برنامه ریزان و تصمیم گیران امر باشم.

حسن خسروی

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=8391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.