آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ 29 ذو الحجة 1445 Friday, 5 July , 2024
6

مرتضي محمودوند :فرهنگ سازی درباره مصرف آب آشامیدنی، کشاورزی و محیط زیست برای جلوگیری از مشکلات ضروری

  • کد خبر : 2456
  • ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
مرتضي محمودوند :فرهنگ سازی درباره مصرف آب آشامیدنی، کشاورزی و محیط زیست برای جلوگیری از مشکلات ضروری
رئیس کمیته امنیت آب از بررسی وضعیت آب‌های مرزی کشور گفت :مصرف آب و سیاست استفاده از آب باید مورد نظر قرار گیرد، فرهنگ سازی درباره مصرف آب آشامیدنی، کشاورزی و محیط زیست برای جلوگیری از مشکلات ضروری است.

 به گزارش پايگاه خبري و تحليلي طلوع افلاك ،مرتضی محمودوند در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در توضیح نشست امروز (دوشنبه، ۲۲ دی ماه) کمیته امنیت آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: این جلسه از کیفیت و کمیت بالایی برخوردار بود، مسئولانی از تمامی حوزه های کارشناسی از جمله نهادهای امنیتی، محیط زیست، مرکز پژوهش‌های مجلس، نیروهای مسلح و سازمان جغرافیایی که مستقیم در حوزه آب دخیل هستند و کارهای پژوهشی و علمی انجام می‌دهند، در این جلسه حضور داشتند.

رئیس کمیته امنیت آب مجلس شورای اسلامی افزود: بحث آب‌های سرزمینی، مرزی، کشورهای همسایه، آب های دست بالا، حوزه کوهستانی و آب‌هایی که به دریای خزر، عمان و خلیج فارس می‌ریزید با نگاه ویژه زیست محیطی و شرایط خاص امنیتی در این جلسه مطرح و بررسی شد.

وی یادآور شد: پیشنهادات دستگاه‌های ذی ربط در جلسات آتی کمیته مجدد مورد دقت و بازبینی قرار می‌گیرد. کمیته امنیت آب مباحث حوزه سیاست گذاری، استراتژیک و امنیتی آب در شرایط فعلی و آینده را دنبال خواهد کرد.

محمودوند با اشاره به افزایش جمعیت جهان، گفت: هر سال بیش از ۹۰ میلیون نفر به جمعیت کره زمین افزوده می‌شود و همین نفوس جمیعیتی و محدودیت منابع آب، بحران هایی را رقم زده که در آینده چند برابر خواهد شد لذا آینده نگری، سیاست گذاری و تحقیق و پژوهش در این زمینه به صورت متمرکز، سازماندهی و نظام مند لازم است.

نماینده مردم خرم آباد و چگینی در مجلس با بیان اینکه اولین جلسه کمیته امنیت آب امروز برگزار شد، اظهار کرد: بحث خلاء های قانونی نیز در این جلسه عنوان شد، مجلس پتانسیل لازم برای تصویب یا اصلاح قوانین را دارد و از این ظرفیت برای رفع خلاء های قانونی استفاده خواهیم کرد البته استفاده از این ظرفیت منوط به انجام کارهای کارشناسی دستگاه‌های ذی ربط است. لذا درخواست کردیم پیشنهادات ضروری را در اختیار کمیته قرار دهند.

رئیس کمیته امنیت آب مجلس شورای اسلامی افزود: این حوزه از حساسیت بالایی برخوردار است، ما در اوج شرایط بحرانی آب قرار داریم و بدون شک جنگ‌های آینده با محور آب خواهد بود. به عنوان مثال ترکیه با سدسازی بر روی دجله و فرات در برابر عراق ایستاده و آب را در مقابل نفت عنوان کردند. ادامه این شرایط به روابط بین کشورها آسیب می‌زند.

وی اضافه کرد: در صورتی که مانع دست اندازی‌ها به آب‌های سرزمینی نشوند، در اولین مرحله به محیط زیست آسیب وارد می‌شود و در سطوح بعد چالش‌ها و بحران‌های دیگری ایجاد می‌شود لذا این موضوع را برای ایجاد فرصت جهت عقیم کردن کانون های بحران آب باید ایجاد کنیم.

محمودوند با تاکید بر اینکه آب گوهر گران بها در دنیا و مولفه اصلی تمامی کانون‌های قدرت، سیاست، امنیت و اجتماعی است، تصریح کرد: مصرف آب و سیاست استفاده از آب باید مورد نظر قرار گیرد، فرهنگ سازی درباره مصرف آب آشامیدنی، کشاورزی و محیط زیست برای جلوگیری از مشکلات ضروری است. ما در این جلسه بر همین اساس به موضوع آب‌های مرزی کشور از جمله رودخانه‌های هیرمند، هریرود و لای روبی و مسائل متعدد به ویژه کارهای غیر اصولی در سد سازی مطرح شد، خسارت جزئی تاکنون به کشور وارد شده که اگر رفع نشود، صدها برابر خواهد شد./

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=2456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 9انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.