آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳ 30 ذو الحجة 1445 Saturday, 6 July , 2024
5
شیرزاد نجفی:

💥 *در ۳ سال گذشته به اندازه ۳۰ سال گذشته عملیات آبخیزداری در استان انجام شده است

  • کد خبر : 7452
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
💥 *در ۳ سال گذشته به اندازه ۳۰ سال گذشته عملیات آبخیزداری در استان انجام شده است
🔻 شرایط توپوگرافی استان، شیب تند، کوهستانی بودن، سیل خیز بودن لرستان و... باعث می شود که ضرورت توجه به اجرای عملیات آبخیزداری بیش از پیش مورد توجه واقع شود.

💥 *مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان :*

💥 *در ۳ سال گذشته به اندازه ۳۰ سال گذشته عملیات آبخیزداری در استان انجام شده است*

🔻 شرایط توپوگرافی استان، شیب تند، کوهستانی بودن، سیل خیز بودن لرستان و… باعث می شود که ضرورت توجه به اجرای عملیات آبخیزداری بیش از پیش مورد توجه واقع شود.

🔻 در این راستا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: تامین اعتبارات آبخیزداری در استان بیش از سایر دستگاه‌های مشغول به فعالیت های عمرانی دست خوش نوسان شده و دلیل این موضوع هنوز مشخص نیست؛ شاید علت آن عدم شناخت متولیان بخش بودجه کشور به اهمیت موضوع است.

🔻 *شیرزاد نجفی* به تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال ۹۷ که با تاکید هوشمندانه مقام معظم رهبری انجام شد اشاره کرد و افزود: آبخیزداری تاکنون منشا خدمات چشمگیر و اثربخشی در استان بوده که ارزش های مادی و معنوی آن بر همگان تقریبا آشکار شده است.

🔻 وی ادامه داد: تا قبل از سال ۹۷ چیزی در حدود بیش از ۵۵۰ هزار هکتار در سطح استان عملیات آبخیزداری صورت گرفته بود، اما از سال ۹۷ تا پایان سال ۹۹ *با تزریق پول از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی،* اجرای عملیات آبخیزداری که از سال ۹۲ تا ۹۶ تعطیل شده بود؛ جان تازه‌ای گرفت که با ضرس قاطع می توان گفت، حجم عملیات آبخیزداری در سال های ۹۷ و ۹۹ بدون شک از حجم تمام اعتبارات آبخیزداری طی سال‌های ۷۰ تا ۹۶ بیشتر بوده است *یعنی فقط طی سه سال در سطح بیش از ۳۵۶ هزار هکتار از مناطق استان تحت پوشش عملیات آبخیزداری گسترده و پراکنده قرار گرفت* به عبارت دیگر طی ۳سال، منابع طبیعی توانست ۶۶ درصد عملیات‌های ۳۰ سال گذشته را انجام دهد که این موضوع در بحث کنترل سیل،خشکسالی و… در مناطق بحرانی تاثیرگذار و چشمگیر بوده است.

🔻 نجفی اعتبارات صندوق توسعه ملی را مهم ترین نکته حائز اهمیت در موضوع اجرای عملیات‌های آبخیزداری دانست و تصریح کرد: بر اساس شواهد میدانی در حوزه هایی که عملیات آبخیزداری صورت گرفته، کمتر شاهد فرسایش، خشکسالی، سیل و… بوده ایم.

🔻 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در ادامه بیان کرد: هر هکتار عملیات آبخیزداری می تواند به طور متوسط ۵۳۰ متر مکعب آب را ذخیره، ۵.۵ تن رسوب را اخذ، ۱۲۰ کیلوگرم تولید علوفه و افزایش پوشش گیاهی را به دنبال داشته باشد.

🔻شیرزاد نجفی اظهار کرد: تبخیر از مهمترین چالش‌های آبی به شمار می‌رود به نوعی که ما در کشور سالانه شاهد بیش از ۲۷۰ تا ۲۹۰ میلیارد مترمکعب تبخیر آب هستیم اما با اجرای عملیات آبخیزداری جدای از حفاظت خاک و آب، به مدیریت جامع حوزه آبخیز نیز پرداخته می شود و با مدیریت صحیح می توان بخشی از منابع آبی کشور را ذخیره سازی کرد.

🔻 وی میانگین سالیانه فرسایش خاک در کشور را بیش از ۱۶ تن در هکتار دانست و بیان کرد: این آمار در استان لرستان به علت کوهستانی بودن، شیب بالا و سازندهای آسیب پذیر در برخی از نقاط استان به بالای ۴۰ تن در هکتار می رسد که تنها راه برون رفت از این وضعیت توجه به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در استان است.

🔻 نجفی در پایان با گلایه از برخی انسان‌ها که با هجوم بی رحمانه بر عرصه های منابع طبیعی تازیانه سلطه خویش را به هر نحو ممکن که اراده کردند بر پیکر طبیعت فرود آوردند خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم جلوی خسارت های هنگفت به استان در راستای بروز سیل های خانمان برانداز و از طرف دیگر پیشگیری از خشکسالی ها را بگیریم؛ دولت باید همه ساله در بودجه ملی و استانی ردیف بودجه مستقل برای انجام عملیات آبخیزداری در کشور لحاظ نماید چراکه امروز این مهم، جز نیازهای سرزمین اسلامی ایران به شمار می‌رود.

*✍️ پیام عالیخانی چگنی*

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=7452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.