آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024
6

تک تازی کرونا؛ تجمعات گسترده،رعایت کم

  • کد خبر : 5761
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲:۱۰
تک تازی کرونا؛ تجمعات گسترده،رعایت کم
ویروس چموش کرونا حال و هوای دنیا را عوض کرده و تاکنون پنج پیک در کشورمان داشته است.

ویروس چموش کرونا حال و هوای دنیا را عوض کرده و تاکنون پنج پیک در کشورمان داشته است.
مطابق آمار رسمی پس از شیوع ویروس کرونا در کشومان، تا کنون بیش از ۹۷ هزار هم‌وطن در اثر ابتلا به این ویروس جان خودشان را از دست داده‌اند و حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز به این ویروس مبتلا شده و آمار واکسیناسیون نیز حدود ۱۹ میلیون دُز است.
پیک پنجم در چند روز گذشته خیلی وحشی شده و آمار مبتلایان روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر و تعداد فوتی‌ها نیز بالغ بر ۵۰۰ نفر بوده است.
این آمار در لرستان نیز هر روز رکورد می‌شکند و آمار روزانه مبتلایان بیش از یک‌هزار نفر و فوتی‌ها نیز بین ۵ تا ۷ نفر در نوسان است و بیمارستان‌ها تخت خالی ندارند.
شرایط کرونا در ایران با توجه به شیوه زندگی از بیشتر کشورها سخت‌تر بوده و از برنامه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و غیره گرفته تا برگزاری مراسم عزا و عروسی کج‌دار و مریز انجام شده است.
بیمارستان‌های لرستان در شهرستان‌های مختلف تخت خالی ندارند و فرمانداران نیز از وضعیت بحرانی خبر داده‌اند و همچنان آمار کرونایی‌ها افزایشی بوده و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز به زیر ۴۰ درصد رسیده است.
با جمعی از جوانان صحبت می‌کنیم که ماسک ندارند و علت این کار را می‌پرسیم و می‌گویند: “تازه از باشگاه بدنسازی خارج شده‌ایم و ماسک‌ها را جا گذاشته‌ایم! ” می‌پرسیم باشگاه‌ها فعالیت دارند؟ می‌گویند: “باشگاه ما همیشه باز است و مشکلی نداریم. ”
به باشگاهی در نزدیکی همان مکان مراجعه می‌کنیم که شیفت بانوان است و بیشتر افرادی که مراجعه می‌کنند، ماسک دارند. با یک خانم پیش از ورود به باشگاه صحبت کردیم و تاکید کرد: امکان ندارد یک شخص بدون ماسک در باشگاه حضور داشته باشد و سانس‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که با نفرات کمی تمرین می‌کنیم.
وی تاکید کرد: می‌دانیم که وضعیت کرونا بدتر شده اما ما هم به ورزش نیاز داریم و پس از شیوع کرونا و به سبب کم‌تحرکی اضافه وزن پیدا کرده‌ایم.
ظرفیت تکمیل شده و تخت خالی نداریم
میرزاوند، مسئول بخش کرونا بیمارستان شهدای عشایر گفت: بیماران کرونایی روی برانکارد می‌خوابند و حتی برخی مواقع در فضای باز برای مریض‌ها اکسیژن می‌گذاریم.
وی ادامه داد: از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند، پروتکل‌ها را رعایت کنند و کمتر در تجمعات حضور داشته باشند.
چند درصد مردم لرستان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؟
مریم کوشکی دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: واکسن کرونا ممکن است مرگ و میر را کاهش دهد اما از ابتلا جلوگیری نمی‌کند و افراد امکان دارد ناقل باشند، هر فرد باید یک ماه از تزریق دوز دوم بگذرد تا ایمنی مناسب را به دست آورد و باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.
وی ادامه داد: درصد رعایت پروتکل‌ها پایین آمده و قبل از پیک چهارم تا ۸۵ درصد مردم استان پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند، ماسک می‌زدند و تجمعات کمتر بود اما متاسفانه قبل از پیک پنجم رعایت پروتکل در سطح جامعه خیلی پایین آمده و به زیر ۴۰ درصد رسیده است.
چیزی که در بین عموم مردم مشاهده می‌شود، عادی‌انگاری کرونا بوده و انگار دیگر این ویروس منحوس از بین رفته است.
ماشاءالله نعمتی، فرماندار الیگودرز به ایسنا گفت: در چند هفته‌ی اخیر وضعیت الیگودرز قرمز بوده و با افزایش مبتلایان، بستری و فوتی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۰ بیمار کرونایی‌ در بیمارستان شهید ولیان الیگودرز بستری هستند و ظرفیت این بیمارستان تکمیل است. ۴۳ نفر نیز به تازگی در بیمارستان شهید ولیان پذیرش شده‌اند و اوضاع خوبی نداریم.
فرماندار الیگودرز افزود: ۱۱ نفر نیز در ICU بستری هستند و روز گذشته یک نفر در اثر کرونا فوت کرد و خانواده‌ای داغدار شدند.
شرایط بحرانی است
حشمت بهمنی، فرماندار ازنا به ایسنا گفت: وضعیت این شهرستان در بحث کرونا بحرانی است و با افزایش آمارها مواجه هستیم. در شهرستان ازنا به علت بالا رفتن تعداد موارد مبتلا و بستری، ظرفیت بیمارستان امام علی(ع) تکمیل است.
وی اضافه کرد: شرایط به گونه‌ای است که اگر اقدامات مناسب و بازدارنده اجرا نشود، شاهد بدتر شدن اوضاع خواهیم بود.
بهمنی در ادامه با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالحسین(ع) و یاران باوفایش، تصریح کرد: برگزاری مراسم عزاداری در این ایام بر اساس شیوه‌نامه‌های ابلاغی خواهد بود و در این راستا جلساتی با هیئات مذهبی و ارگان‌های مسئول داشته‌ایم.
سایر فرمانداران لرستان نیز صحبت‌هایی مشابه دارند و اوضاع در همه‌ی شهرستان‌ها بسیار بد و آمارها افزایشی است.
پیک پنجم خطرناک‌تر است
علی فرهادی، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این خصوص اظهار کرد: آمار مبتلایان روز به روز در حال افزایش بوده و نیاز است که مردم همچنان این ویروس منحوس را جدی بگیرند.
وی با بیان اینکه پیک پنجم با بقیه پیک‌ها تفاوت زیادی دارد و خطرناک‌تر است، تاکید کرد: مردم باید پروتکل‌ها را رعایت کنند و اگر این عادی‌انگاری ادامه داشته باشد، بدون شک روزهای سخت‌تری در پیش خواهیم داشت.
آمارها افزایشی است
 سید موسی خادمی، استاندار لرستان نیز شرایط استان را در بحث کرونا خطرناک قلمداد کرد و افزود: آمار مبتلایان، بستری و فوتی‌های کرونایی در استان روند افزایشی و روز به روز آمار سیر صعودی دارد.
وی تاکید کرد: مردم خطر کرونا را باید همچنان جدی بگیرند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را بیشتر از پیک‌های قبلی رعایت کنند و نباید عادی‌انگاری داشته باشند.

خادمی با اشاره به اینکه شیوه‌نامه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم به دستگاه‌ها و هیئات مذهبی ابلاغ شده، افزود: مدت عزاداری نباید بیش از دو ساعت باشد و در مکان‌های سربسته ممنوع است.
استاندار لرستان تاکید کرد: دسته‌روی و حرکت هیئات مذهبی در خیابان‌ها هم ممنوع است و انتظار می‌رود عزاداران حسینی موارد لازم را رعایت کنند.
به گزارش ایسنا، کرونا نشان داده هر وقت دست‌کم گرفته شود، شاهد پیک خواهیم بود و این بار قضیه فرق می‌کند و دلتا دل خیلی‌ها را لک زده و همچنان جولان می‌دهد و شرایط همچنان همانی است که نباید باشد.

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=5761

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.