آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 24 شوال 1445 Thursday, 2 May , 2024
5

عاشورا وبیداری اسلامی

  • کد خبر : 5686
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
عاشورا وبیداری اسلامی
خلافت امویان از سال 41 هجری قمری تا سال 132 هجری قمری به مدت 91 سال بوده است . و بعد از آن خلافت خلفای عباسی شروع شد که نخستین خلیفه آن ، ابوالعباس سفاح بود که در کوفه به خلافت نشست که همزمان با ایام زندگانی و امامت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام بوده است . عبید الله بن زیاد ، لکنت زبان داشته و زود عصبانی میشده و اگر با کسی دشمن میشد زود او را میکشت و اهل خوش گذرانی بوده است .

عاشورا و بیداری اسلامی

از : دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و مولف کتاب آشنایی با قرآن و عترت.

⏺ نکته ای برای شب پنجم….

خلافت امویان از سال ۴۱ هجری قمری تا سال ۱۳۲ هجری قمری به مدت ۹۱ سال بوده است . و بعد از آن خلافت خلفای عباسی شروع شد که نخستین خلیفه آن ، ابوالعباس سفاح بود که در کوفه به خلافت نشست که همزمان با ایام زندگانی و امامت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام بوده است . عبید الله بن زیاد ، لکنت زبان داشته و زود عصبانی میشده و اگر با کسی دشمن میشد زود او را میکشت و اهل خوش گذرانی بوده است .

در سال ۶۶ هجری قمری ، در ماجرای قیام مختار ، عبید الله بن زیاد ، عمر بن سعد ، شمر بن ذی الجوشن و سنان ابن انس کشته شدند . زیاد بن ابیه پسر زنی بنام سمیه است و در سال ۵۳ هجری قمری از دنیا رفت . عبید الله بن زیاد بن ابیه در سال ۶۰ هجری قمری حاکم کوفه و یزید حاکم شام بوده و ۲۸ سال سن داشته است . مادر زیاد بن ابیه ، سمیه و مادر عبید الله بن زیاد ، مرجانه است .

امام حسین (ع) خطاب به دشمن فرمود : ان لم ترحمونی فارحموا هذا الطفل – طفل رضیع . رباب ، دختر امرء القیس ، همسر امام حسین (ع) و مادر علی اصغر و سکینه است . میگویند ایشان تا یک سال بعد از شهادت امام حسین زنده بود و از غصه مرد و بعد از امام حسین زیر سایه نمیرفت . (برگرفته از کتاب در کربلا چه گذشت . نوشته مرحوم شیخ عباس قمی صفحه ۴۱۹

یکی از اقدامات شرم آور و خلاف دموکراسی معاویه ، تغییر خلافت به سلطنت یا به عبارتی موروثی کردن خلافت بود که در اواخر عمر خود ، پسرش یزید را جانشین خویش کرد و به عنوان خلیفه مسلمین بر گزید و معرفی کرد.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند : ابو جهل ، فرعون امت من است . معاویه در زمان فتح مکه و در سال هشتم هجری مسلمان شد .  ام سلمه همسر پیامبر در سال ۶۱ هجری قمری از دنیا رفت . جنگ جمل سال ۳۶ هجری قمری بود که طلحه و زبیر آنرا به راه انداختند . جنگ صفین سال ۳۷ هجری قمری و جنگ نهروان در سال ۳۹ هجری قمری اتفاق افتاد .

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=5686

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.