آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ 27 ذو الحجة 1445 Wednesday, 3 July , 2024
5

ورود هجو به جای طنز

  • کد خبر : 4721
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲:۴۷
ورود هجو به جای طنز
بین(( طنز ))و(( هجو)) تفاوت هایی وجود دارد. ( پیر بوردیو) جامعه شناس فرانسوی می گوید: زمانی که در خلاقیت بسته می‌شود دروازه هجو باز می شود

ورود هجو به جای طنز
بین(( طنز ))و(( هجو)) تفاوت هایی وجود دارد. ( پیر بوردیو) جامعه شناس فرانسوی می گوید: زمانی که در خلاقیت بسته می‌شود دروازه هجو باز می شود.
آنچه در شبکه اجتماعی ایرانی و صدا وسیما رواج دارد، اغلب طنز نیست بلکه هجو، استهزا و متلک پرانی است، افرادی خاص که آموزش کافی ندارند ،بیش از همه به هجو روی می‌آورند، رواج هجو به جای طنز ،نشانی از یک کاستی در تمدن و فرهنگ عامه است و باید با آموزش سخنوری و افزایش سطح فرهنگ عمومی نسبت به رفع کاستی اقدام کرد
چندی پیش به دعوت یکی از دوستان به برنامه طنز یکی از ارگان ها در سالنی دعوت شدم از آنجا که قالب موجود زندگی ما نوعی طنز محسوب می‌شود چندان رغبتی به حضور در این جمع نداشتم اما به اصرار دوستان در آن محفل حاضر شدم که کاش نمیشدم.
طنزی که فاقد هر گونه معیارهای یک طنز اجتماعی بود!
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه حمایت از هنرمندان بومی، اجازه کار طنز گروهی که خارج از استان باشد را نمی دهد و نحوی مانع ایجاد رقابت می شود.
هنرمندان بومی به صرف اینکه رقیب قدرتمندی ندارند به همان ماجرای تکراری قبل اکتفا می‌کنند و این روند باعث ایجاد هجو ولودگی می‌شود و بعضاً صحنه‌هایی در نمایش که گفتار از وجودش شرمسار می‌شود و بدی کاردر این است که برخی از مثلاً طرح پردازان انگار نه انگار خانواده ای در آن جمع حضور دارد و هرچه دل تنگشان می خواهد به زبان می‌آورند.
در اینجا ذکر چند نکته ضروری است؛ اولاً ما بانیان اصلی طنز وطنز پردازی را کنار می گذاریم وکماکان روی اشخاص خاصی نظر داریم ،به طوری که بانیان اصلی طنز با این نگرش ناچار به ترک دیار خود می شوند (( برای اینکه به حمایت از کسی متهم نشویم نامی از کسی نمی بریم) و با این کار به نوعی مانع ورود به منابع مطالب جدید در طنز می شویم که جای بسی تعجب دارد، چون لازم است اداره ارشاد به گونه‌ای حمایت کند که عرصه برای طنزپردازان متبحر کشور فراهم شود.
هنرمندان عزیز ،متولیان و مسئولین! لطف نماید دیگر این مقوله را به صورت انحصاری در نیاورید تا شاید دیگر شاهد چنین طنزهای سخیفی در رسانه ملی و شبکه های اجتماعی نباشیم ….
پیشنهاد بنده به وزارت ارشاد مجوز دادن به طنزپردازان سایر شهرها و ایجاد رقابت بیشتر است و این زمینه استفاده بیشتر از طنزپردازان عرصه طنز که به نحوی مهجور شده‌اند و ورود جوانان خوش قریحه و خوش ذوق این مقوله پیگیری شود تا به نوعی دیگر شاهد برنامه های کم محتوا و هجو آمیز بخصوص در شبکه های استانی نباشیم.

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=4721

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.