آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
0

عدم خلاقیت مدیریت شهری در جذب گردشگران نوروزی در لرستان

  • کد خبر : 27739
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
عدم خلاقیت مدیریت شهری در جذب گردشگران نوروزی در لرستان

 به گزارش طلوع افلاک؛ روزهای پایانی اسفندماه را پشت سر می‏گذاریم و به عید نوروز نزدیک می‏شویم. در این ایام شاهد تردد خودروهای عبوری به دیگر شهرهای همجوار هستیم که باید برای جذب مسافران و اسکان موقت در لرستان در مدیریت شهری به نوآوری و خلاقیت نوین توسل جست تا اقتصاد شهر و استان به […]

 به گزارش طلوع افلاک؛ روزهای پایانی اسفندماه را پشت سر می‏گذاریم و به عید نوروز نزدیک می‏شویم. در این ایام شاهد تردد خودروهای عبوری به دیگر شهرهای همجوار هستیم که باید برای جذب مسافران و اسکان موقت در لرستان در مدیریت شهری به نوآوری و خلاقیت نوین توسل جست تا اقتصاد شهر و استان به گونه‏ای تقویت شود و توانمندی‏های مسوولان در معرض دید و داوری همگان قرار گیرد.

نیازمندی‏های مسافران نوروزی باید در دستور کار مسوولان قرار گیرد
همان‏طوری که می‏دانیم خلاقیت یکی از جلوه‏های بارز اندیشه آزاد و پویای انسان‏هاست و نقش مهمی در پیشرفت جوامع بشری و اقتصاد منطقه دارد.

یکی از سیاستمداران مشهور فرانسوی که در اواسط قرن نوزدهم در ایران ماموریت سیاسی داشته در کتاب خود می‏نویسد: «فکر و ذکر هر دولتمرد ایرانی فقط متوجه این است، کاری را که وظیفه اوست انجام ندهد.» در کشورهای توسعه یافته که اقتصاد آنها عموما بر تولید، صنایع، صادرات و اخذ مالیات استوار است، درآمد گردشگری را کمتر از رشد اقتصادی نمی‏دانند زیرا در این کشورها از یک سو به دلیل فعالیت‏های اقتصادی مالیات‏های قابل توجهی را از تولید کننده دریافت می‏دارند از سوی دیگر هم دولتی پاسخگو دارند در نتیجه انتقاد سازنده از دولت و پاسخگویی به مردم به یک فرهنگ نهادینه در جامعه تبدیل شده است. این خیالی بیش نیست که بدون انتقاد و ایجاد فضای رقابتی در بازار به اقتصادی پایدار دست خواهیم یافت.

یکی از دلایل توسعه نیافتگی لرستان در این دیار کهن با داشتن آثارهای دیدنی باستانی کم نظیر در کشور، عدم خلاقیت مدیریت شهری است که نقش هدایت‏گری مسافران بین راهی را به درستی انجام نداده و در جذب مسافران توراهی و بازدید از ابنیه‏های تاریخی این شهر خاموش و ساکت نشستند و برای تغییر و تحول جذابیت میراث ماندگار اجداد و فرهنگ ایران زمین اگر گامی برداشته شده با ناآگاهی و لغزش برخی مدیران روبرو شدیم یا کمبود بودجه، ولی این بناها یادگار نیاکان ما که از قرن‏ها پیش با سبک و سیاق معماری سنتی به جای مانده در تب و تاب مظلومیت می‏سوزد و ما تاکنون نتوانسته‏ایم اهمیت و قدمت تاریخی شهرمان را به گردشگران داخلی و خارجی در این ایام تعطیلات به طور بایسته و شایسته ارائه دهیم.

برخی از استان‏های گردشگری برای تقویت اقتصاد و رونق بازار خرید و فروش بالاخص در عید نوروز و تابستان، برنداشته‏های خود چنان سرمایه‏گذاری و بزرگ نمایی می کنند که از برکت همان خلاقیت یعنی مدیریت شهری کسب و کار و داد و ستد به شکوفایی و رواج مقطعی می رسد، ولی متاسفانه ما از چنین نوآوری غافل هستیم تا مسافران عبوری به ویژه کاروان های راهیان نور رغبتی به اقامت کوتاه چند ساعته، از خود نشان دهند و از اماکن تاریخی و آثار باستانی دیدن نمایند. اگر گردشگران برای بازدید مساجد از قبیل جامع، مناره سلجوقی، قلعه فلک وافلاک، امامزاده زیدبن‏علی و گلزار شهدا از مسیر خیابان اصلی ورودی شهر خرم‏آباد عبور کنند غیر از منازل گل و خشتی نیمه خراب که منظره بسیار زشتی از سالیان قبل تاکنون به جای مانده دل آزردگی را به ارمغان داشت و همان باعث یاس و ناامیدی مسافران از مشاهده چنین مناظر نیمه تخریب خواهد شد و از عظمت و شکوه آثار باستانی خرم آباد می‏کاهد و داستان دم خروس در ذهنش تداعی می‎یابد.

اگر با بروشورهای چاپ شده اماکن تاریخی با حضور راهنما و توضیحات لازم از مسافران نوروزی پذیرایی کنیم تا اندازه‏ای نیازمندی‏های گردشگران را برآورده کرده و همان اسکان موقت، باعث تقویت اقتصاد شهرمان خواهد شد.

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=27739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.