آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024
1
سبک زندگی ایرانی واسلامی:

سبک زندگی ایرانی و اسلامی

  • کد خبر : 26704
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
سبک زندگی ایرانی و اسلامی
چرا به شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س) مي‌پردازيم : اگر بخواهيم با شخصيت کسي آشنا شويم ، معمول و شايسته آن است که به سراغ اصل و نسب ، خانواده و اطرافيان وهم چنين نظر ديگران در باره آن شخص برويم.

‌سبک زندگی ایرانی و اسلامی به سبک فاطمه زهرا(س)

چرا به شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س) مي‌پردازيم :
اگر بخواهيم با شخصيت کسي آشنا شويم ، معمول و شايسته آن است که به سراغ اصل و نسب ، خانواده و اطرافيان وهم چنين نظر ديگران در باره آن شخص برويم.

ما به شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س) مي‌پردازيم ، چون هر كسي كه از راه شما برگشت از دين خدا خارج شده و هر كس ملازم و همراه و پا در ركاب شما بود به شما پيوسته است و از شماست و هر كس در حق شما كوتاهي كرد و مقصر بود محو و باطل گرديد. (بخشي از زيارت جامعه كبيره) كه مي‌فرمايد : فا لراغب عنكم مارِقٌ و اللاّزم لكم لاحقٌ وَاْلمُقَصِّرُ في حَقكُمْ زاهِقٌ.
چون فاطمه دختر پيامبر خاتم است. پيامبري كه خود سيدالانبياءست- خيرالاولياست ، أفضلِ الاصفياءست- أعْلي الازكياست (دعاء عديله). به شخصيت فاطمه ميپردازيم ، چون فاطمه دختر خديجه است. خديجه که أُمّ الايتام است. او زني بود با گذشت و ايثارگر، از نظر شرافت بزرگترين جامعه عصر خود و زنان بود. او را در زمان جاهليت ، طاهره مي‌خواندند و به همراه علي (ع) اولين كسي بود كه اسلام آورد.
به فاطمه مي‌پردازيم چون همسر حضرت علي عليه السلام است.
در دعای شریف و پرمحتوای ندبه یک فراز بسیار شگفت انگیز و امیدبخش وجود دارد که از جانب پیامبر اکرم ( ص) خطاب به امام علی علیه السلام می‌فرمایند :
“” وَشِيعَتُكَ عَلَى مَنابِرَ مِنْ نُورٍ مُبْيَضَّةً وُجُوهُهُمْ حَوْلِي فِي الْجَنَّةِ وَهُمْ جِيرانِي… “”

یعنی : یا علی !
“” شیعیان تو بر منبرهایی از نور سوار هستند و قرار دارند. در حالی که صورت‌ها و چهره هایشان سفید و نورانی و درخشان است. آنها در بهشت گرداگرد و حول محور من ( پیامبر ) هستند و در بهشت همسایه من ( پیامبر) میباشند. “”

فاطمه انسيه حوراءست . او در عين اينكه يك مخلوق زميني است. سيرتي بهشتي و ملكوتي دارد. فاطمه هديه الهي است. فاطمه محصول روزه داري، عبادت، رياضت، عرفان عظيم و عميق پيامبر گرامي اسلام است.
* فاطمه و همسرداري :
مي‌دانيم كه ۳ اصل مهم در شكل گيري شخصيت هر فرد نقش دارند : وراثت- تربيت خانوادگي- محيط .
حضرت زهرا از اين ۳ اصل مهم بطور كامل برخوردار بود و در همسرداري، خانه‌داري، تربيت فرزند هم به نحو مطلوبي استفاده كرد و بهره برد.
روزي حضرت علي از فاطمه پرسيد : فاطمه جان آيا غذايي موجود است كه بياوري ؟
حضرت زهرا (س) فرمود : سوگند به خداوندي كه حق و قدر تو را بزرگ شمرد ۳ روز است كه غذاي كافي در منزل نداريم و همان مقدار ناچيز خوراكي را به شما بخشيدم و خود گرسنگي را تحمل نمودم. امام علي (ع) فرمود : پس چرا اطلاع ندادي؟ حضرت زهرا گفت : پدرم مرا نهي كرده از شما چيزي بخواهم ( ممکن است در توان شوهر نباشد و خجالت بکشد ).(بحار- جلد ۱۴ صفحه ۱۹۷).
فاطمه ، سختيها و گرفتاريهاي خانه را تحمل مي‌كرد و سنگ صبور شوهر بود. او براي وصل كردن آمده بود نه براي برخورداري از مال دنيا و به چيزي رسيدن. او علي را به نيكي و زيبايي ياد مي‌كرد و صدا مي‌زد.
روزي حضرت زهرا (س) مشغول آرد كردن گندم بود كه شنيدند کسي در ميزند . امام حسن و امام حسين (ع) در حاليکه مشغول بازي بودند رفتند به سوي درب خانه ولي حضرت زهرا مي‌گويد بچه‌ها صبر كنيد. اين نوع در زدن پدرتان علي است. بگذاريد من مي‌روم درب را باز ميكنم. خودش را مي‌تكاند و سر و وضع خويش را مرتب مي‌كند و درب منزل را براي شوهر باز مي‌كند. اما برخي از ما چه مي‌كنيم؟ درب يا زنگ خانه را كه مي‌زنند مي‌گوييم بچه برو در را باز كن ، باباته !!!
آنقدر رابطه همسري و زناشويي، عاطفي- عميق- همراه با عشق و ايثار و احترام- گذشت- رضاي الهي بود كه حساب ندارد. قرآن ميفرمايد : ما زنان را خلق کرديم که مايه آسايش و آرامش شما باشند . لتسكنوا اليها. سوره روم آيه ۲۱
فاطمه همدل و دلدار علي است تسلي‌ ده خاطر اوست ، مشاور و همراه اوست، پناهگاه عـلـي است او امـانتدار علي بود و مشكل گشاي علي.

فاطمه و تربيت فرزند :
حضرت فاطمه ، فرزند را موجودي با ارزش و با اهميت مي‌داند كه والدين در برابر رشد، شخصيت و حفظ او مسئولند. كدبانو و مديرخانه زن است و شوهر مسئول امرار معاش و كار بيرون ، تا زن بتواند فرصت بيشتري را بدون دغدغه در كنار فرزندان باشد. مادري كه بچه را به مهد كودك و خانه پدربزرگ و … مي‌سپارد و بعد خود ساعتها از خانه بدور است و خسته و كوفته مي‌خواهد بچه‌داري كند، آشپزي كند ، شوهرداري كند چگونه مي‌تواند واقعاً همه اين وظايف را بخوبي انجام دهد؟!؟.
خواهشي كه از زنان و خانمهاي محترم داريم اين است كه كارهاي منزل را تا قبل از آمدن همسر به خانه ، انجام دهند تا فرصت بيشتري را در كنار همسر خود باشند نه اينكه تا موقع آمدن شوهر مي‌شود خانمهامشغول آشپزي و جمع و جورکردن خانه مي‌گردند. جامعه‌اي پيشرفته است كه فرزندان آن خوب تربيت شده باشند. فرموده‌اند كه : بهشت زير پاي مادران است.

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=26704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.