آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : پنج شنبه, ۱۴ تیر , ۱۴۰۳ 28 ذو الحجة 1445 Thursday, 4 July , 2024
3
مصاحبه:

روسیه با داشتن تسلیحات مدرن و بروز دست برد در برابر اوکراین را دارد

  • کد خبر : 23863
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
روسیه با داشتن تسلیحات مدرن و بروز دست برد در برابر اوکراین را دارد
بررسی توان نظامی روسیه و اوکراین در گفت و گو با مهدی بیرانوند روزنامه‌نگار و پژوهشگر و نویسنده کتاب ( اوکراین ویتنامی دیگر ) که بزودی از انتشارات بین المللی حوزه مشق منتشر خواهد شد

بررسی توان نظامی روسیه و اوکراین در گفت و گو با مهدی بیرانوند روزنامه‌نگار و پژوهشگر و نویسنده کتاب ( اوکراین ویتنامی دیگر ) که بزودی از انتشارات بین المللی حوزه مشق منتشر خواهد شد

* آقای بیرانوند با یک نگاه کلی از شروع جنگ میان روسیه و اکراین توان نظامی هر دو کشور را برای مخاطبان تشریح کنید

دولت روسیه در ۲۴ فوریه با حضور نظامی در استان های ( دونتسک و لوهانسک ) استقلال این مناطق را به رسمیت شناخت و از مردم روس تبار شرق اوکراین در برابر نیروی نظامی اوکراینی و ناتو به دفاع پرداخت. با بررسی برخی از مسائل مهمی چون ( پیشینه شروع جنگ، انقلاب ۲۰۱۴، اتفاقات جزیره کریمه، عوامل آغاز کننده جنگ، نقش آمریکا در اوکراین و دخالت کشورهای سوم در مسئله جنگی اوکراین ) به دو مسئله مهم برمی خوریم ابتدا ولادمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین با دانستن ضعف نیروی نظامی خود در برابر ارتش مجهز روسیه چرا مردم اوکراین را درگیر جنگ کرده است. و دوم این مسئله مطرح شد که آیا دیگر کشورها در خاک اوکراین برای حضور در جنگ جهانی سوم آماده می شوند؟

ابتدا باید توان نظامی دو کشور درگیر در جنگ یعنی روسیه و اوکراین را ارزیابی کنیم. ارزیابی که قربانی شدن آشکار مردم و استقلال اوکراین را نشان می‌دهد. حادثه تلخی که توسط ولادمیر زلنسکی بازیگر سریال طنز ( خادم ملت ) اجرا و توسط دولت های غربی اداره و به بحران کشیده شد.

روسیه که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی،‌ هنوز هم یکی از کشورهای بزرگ جهان محسوب می‌شود، بر اساس معلومات وبسایت گلوبل‌فایرپاور، بودجهٔ دفاعی آن به ۱۵۴ میلیارد دلار می‌رسد در حالیکه بودجهٔ‌ دفاعی اوکراین فقط ۱۱.۹ میلیارد دلار است. ارتش روسیه از نظر تعداد نیروی نظامی تا قبل از آغاز جنگ ۱.۱ میلیون نفر است در حالی شمار قوای مسلح اوکراین به ۴۵۵ هزار نفر می‌رسد. در بخش تسلیحات و تجهیزات نظامی نیز روسیه تا قبل از شروع جنگ چند برابر بیشتر از اوکراین قدرتمند است. شمار تانک‌هایی را که نیروهای روسی در دسترس دارند به ۱۲۴۲۰ می‌رسد، اما ارتش اوکراین فقط ۲۵۹۶ تانک دارد.

تعداد خودرو های زرهی ارتش روسیه تا پیش از آغاز جنگ ۳۰ هزار و ۱۲۲ عراده و خودرو های زرهی ارتش اوکراین ۱۲۳۰۳ است. به همین گونه، شمار توپخانه‌ٔ نیروهای روسی ۱۴۱۴۵ است، اما اوکراین تنها ۳۱۰۷ توپ‌خانه داشته اند چرا که طی نبرد هر دو نیروی تعدادی را از دست داده و یا از دیگر کشورها بصورت حمایت دریافت کرده اند. در مبحث راکت انداز هانیز ارتش روسیه دست بالاتر را دارد چرا که تا پیش از شروع جنگ تعداد ۳۳۹۱ راکت انداز مجهز و در برابر ارتش اوکراین تنها ۴۹۰ سامانه راکت انداز داشته است.
یکی از مهم ترین مباحث در جنگ داشتن یک نیروی هوایی مجهز با پشتیبانی رزمی بالا است. نیروی هوایی روسیه با داشتن ۴۱۷۲ هواپیمای نظامی در برابر ۳۱۸ نیروی هوایی اوکراین بازهم دست بالا را گرفته است. در این تقسیمات ۷۷۲ جت جنگی در ناوگان هوایی روسیه خدمت می کنند و ارتش اوکراین تنها ۶۹ جت جنگی داشته است. همچنین هر دو کشور به تفکیک دارای ( روسیه ۱۵۴۳ و اوکراین ۱۱۲ ) هیلیکوپتر رزمی و ترابری بوده اند‌.
این آمار بدون محاسبه قدرت دریایی روسیه و نیروی پنهان موشکی – اتمی و پهپادی آن تا پیش از آغاز جنگ بوده است. هر دو کشور با آغاز جنگ از سوی کشورهای سوم تأمین و یا در کارخانجات ملی خود تولیدات جنگی داشته اند‌. در ارزیابی کلی اندیشکده های نظامی برتر دنیا نیز توان نظامی روسیه در برابر اوکراین و حتی کل کشورهای اروپایی با وجود داشتن ۵ نوع موشک قاره پیما که در اختیار نیروهای استراتژیک روسیه قرار دارند و ۱ هزار و ۱۸۵ کلاهک هسته ای بیشتر است‌. حال باید دید با ادامه جنگ طی سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ شرایط جنگی میان روسیه و ناتو در خاک اوکراین به چه ترتیبی پیش می رود آیا روسیه برای اتمام جنگ اقدام به شلیک موشک های اتمی یا اورانیومی ضعیف شده می کند یا کشورهای غربی با تحریم اقتصادی و تهدید بسیار شرایط جنگ را به مذاکره بدون گلوله می کشانند هرچند با تحریک بسیار سازمان ناتو و تأمین تسلیحاتی آمریکا، انگلیس و فرانسه این جنگ به سوی فرسایشی شدن سوق داده می شود‌.

این گفت و گو ادامه دارد….

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=23863

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.