آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳ 14 ذو القعدة 1445 Tuesday, 21 May , 2024
2

سواد رسانه ای از دیدگاه قرآن کریم

  • کد خبر : 23210
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹
سواد رسانه ای از دیدگاه قرآن کریم
سواد رسانه ای  (Media Literacy) عبارت است از میزان تسلط ، قدرت و توانمندی ما در دسته بندی ، تجزیه و تحلیل و درک و فهم مناسب و شناخت درست از نادرست  اخبار ، اطلاعات و رویدادها که در فضای رسانه ای  به صورت مکتوب ، غیر مکتوب ، حقیقی یا مجازی برای ما ارسال میشود .

قرآن کریم به عنوان معجزه پیامبر گرامی اسلام ( ص ) سرشار از آموزه های انسان ساز است که میتواند همچون چراغی فروزان ، راهنمای ما برای یک زندگی سعادتمندانه باشد . در این نوشتار با بهره گیری از روح آیات و مفاد و محتوای آنها به سه آیه که  مصداق سواد رسانه ای میتوانند باشند ذیلا اشاره ای مینماییم : به امید انس و الفت هر چه بیشتر با قرآن و عترت .
۱ – سوره حجرات جزء ۲۶ آیه ۶
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ .
اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر فاسقى برايتان خبرى آورد نيك وارسى كنيد مبادا به نادانى گروهى را آسيب برسانيد و [بعد] از آنچه كرده‏ ايد پشيمان شويد .
بدین معنا که اگر کسی ، چیزی یا مطلبی برای ما فرستاد یا به ما منتقل کرد و مطرح نمود ، حتما پیرامون آن تحقیق و تفحص بعمل آورده و کورکورانه در باره آن قضاوت و تصمیم گیری نکنیم . در اینجا مسیله تبیین یا روشنگری که میتواند نگاهی هم به شفافیت تلقی شود مطرح است که یعنی هر مورد ارسالی و دریافتی از دیگران را ابتدا تبیین کنیم ، تجزیه و تحلیل انجام دهیم و آثار و جوانب و ابعاد آنرا شفاف و روشن کنیم تا بتوانیم به ذات پیام و نیت ارسال کننده بخوبی پی ببریم که چه هدف و مقصودی را دنبال میکرده است ؟!؟.
۲ – سوره زمر جزء ۲۳ آیه ۱۸
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
کسانی که به حرفها و سخن گوش فرا میدهند و بهترين آن را پيروى مى كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان .
بدین معنا که انسان ، حرفها و سخنان و مطالب گوناگونی را خواسته یا ناخواسته از مراکز و مراجع مختلف دریافت میدارد و میشنود و لذا قبل از هر قضاوت و تصمیمی باید بطور دقیق و عمیق آنها را بررسی و موشکافی کرده و بهترین آنها را مورد استفاده و بهره برداری قرار دهد که صد البته این وضعیت به عدالت و انصاف نیز  نزدیکتر است .
۳ – سوره بقره جزء ۲ آیه ۲۰۸
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ.
اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد همگى به اطاعت [خدا] درآييد و گامهاى شيطان را دنبال مكنيد كه او براى شما دشمنى آشكار است.
بدین معنا که افراد مختلفی با قصد و نیت دشمنی و اذیت و آزار رساندن به ما ممکن است که خصوصا در فضای مجازی همواره ما را در معرض تهاجم و حمله خود قراردهند . زیرا هدف نهایی آنان از این هجمه ها آن است که از ما سوء استفاده کرده و فریبمان دهند . به عنوان نمونه  ، رفتار و وسوسه و اعمال شیطان در راستای فریب دادن  و گمراهی ماست  و خداوند تاکید مینماید و هشدار میدهد که شیطان بوضوح دشمن شماست و گول او را نخورید و لذا هر چه که شیطان در بیخ گوش و در دل و فکر و جان ما میاندازد ، ابتدا باید با هوشمندی ، توانمندی و قدرت تجزیه و تحلیل آنها را داشته و در جهت رضای خدا و سعادتمندی از آنها بهره ببریم . در زندگی شخصی ما ، انسانها و گروه ها و کانالهای مختلفی در فضای مجازی وجود دارند که حقیقتا کار همان شیطان را میکنند و بدخواه ما هستند و در لباس گوسفند ، در حقیقت کار گرگ را کرده و همه چیز ما را به غارت میبرند  و حسابمان را خالی میکنند و سواد رسانه ای کمک میکند تا از این گردابهای هولناک در عصر پر فراز و نشیب و پیچیده ارتباطات و اطلاعات ، جان سالم بدر ببریم . همواره بخدا پناه ببریم که محکم ترین ریسمان نجات است .
حسن خسروی .

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=23210

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.