آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
2

بروجرد و لزوم ارتقاء جایگاه آن در تقسیمات کشوری

  • کد خبر : 22171
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴
بروجرد و لزوم ارتقاء جایگاه آن در تقسیمات کشوری
توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیایی کلیه فعالیت‌های اقتصادی-اجتماعی در پهنه سرزمین نسبت به قابلیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی را آمایش سرزمین می‌گویند. همچنین ، آمایش سرزمین، برنامه راهبردی سرزمینی است برای تعادل بخشی که با بازآرایی فعالیت، جمعیت و زیرساخت‌ها و بر اساس توان و استعدادهای سرزمین صورت می‌گیرد .( 1 )

توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیایی کلیه فعالیت‌های اقتصادی-اجتماعی در پهنه سرزمین نسبت به قابلیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی را آمایش سرزمین می‌گویند. همچنین ، آمایش سرزمین، برنامه راهبردی سرزمینی است برای تعادل بخشی که با بازآرایی فعالیت، جمعیت و زیرساخت‌ها و بر اساس توان و استعدادهای سرزمین صورت می‌گیرد .( ۱ )
اصل ۴۸ قانون اساسی بیان میدارد که : در بهره‌برداری از منابع طبیعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استان‌ها و توزیع فعالیت‌های اقتصادی میان استان‌ها و مناطق مختلف کشور، باید تبعیض در کار نباشد، به طوری که هر منطقه فراخور نیازها و استعداد رشد خود، سرمایه و امکانات لازم در دسترس داشته باشد. ( ۲ )
استان لرستان از جمله استانهای بسیار مستعد با پهنه چند سطحی است و مطابق مفاد سند آمایش استان لرستان – مصوب شورای عالی آمایش سرزمین به تاریخ۱۱/۱۲/۱۳۹۹ ، شهرستان بروجرد در صنايع تبديلي – تکميلي كشاورزي، زراعت و باغباني، گردشگري و صنايع دستي، نساجي، صنايع دارويي، دامداري، خودروسازي جانمایی شده و دو شهر خرم آباد و بروجرد جزو مناطق مستعد توسعه درجه يک قلمداد شده اند . ( ۳ ) .
علیـرغم افزایش درصد میزان نخست شهري در استان لرستان، فاصله شهر خرم آباد به عنوان شهر اول با شـهردوم یعنی بروجرد بیشتر نبوده و هنوز نخست شهري در نظام شهري ایـن اسـتان وجـود نـدارد. به عبارت دیگر شهرستان بروجرد از نظر جمعیت با خرم آباد فاصله کمی داشته و در عوض نسبت به جمعیت سایر شهرهای استان لرستان فاصله زیادی دارد .( ۴ )
جمعبندی میزان تاثیر عوامل توسعه بر بخشهای مختلف مورد مطالعه نشانگر آن است که بخش کشاورزی با امتیاز وزنی نزدیک در اولویت برنامه های توسعه استان لرستان قرار میگیرند . هم چنین خدمات گردشگری ، صنعت و خدمات بازرگانی در رده بعدی بخشهای موثر بر توسعه استان لرستان محسوب میشوند . ( ۵ )
مطالب فوق حاکی از آن است که شهرستان بروجرد به طرز شگفت انگیزی از جهت جغرافیایی و پتانسیل های مادی و معنوی مستعد رشد و توسعه است . و اینکه چرا تاکنون چنین اتفاق مبارکی آنگونه که باید و شاید در حق بروجرد رخ نداده است ، قطعا برمیگردد به عملکرد استاندار ، فرماندار و نمایندگان بروجرد که صد البته رفتار مردم در عدم انتخاب دقیق و درست نمایندگان مجلس از این حیث نیز جای بحث خود را دارد ؟!؟!؟. این مطلب ادامه دارد …

( ۱ ) – سایت ویکی پدیا .
( ۲ ) – قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
( ۳ ) – سند آمایش استان لرستان – مصوب شورای عالی آمایش سرزمین – تاریخ۱۱/۱۲/۱۳۹۹ .
( ۴ ) – زهره فنی ، مریم بیرانوندزاده ، اکبر سلطانزاده ، حکمت امیري – تعادل بخشی در نظام شهري استان لرستان با رویکرد آمایش سرزمین ، فصلنامه مطالعات برنامه ریزي شهري،سال دوم، شماره هشتم،زمستان۱۳۹۳، صفحات۱۱۱ – ۱۳۱ .
( ۵ ) – فاطمه خسروی، محسن رحیمی پور انارکی، و امید امیدی، “برنامه ریزی آمایش استان لرستان بر مبنای نظریه سناریوی برتر – فصلنامه علمی تخصصی برنامه ریزی منطقه ای ، سال دوم ، شماره ۵ ، بهار ۱۳۹۱ – صص ۸۳-۹۲ .
حسن خسروی – ۲۶/۱/۱۴۰۲

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=22171

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.