آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024
4

آشنایی با تاریخ و تمدن ورزش های رزمی در گپ و گفت با آرزو نجاتی نایب رئیس کیک بوکسینگ سبک wka استان لرستان

  • کد خبر : 20187
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
آشنایی با تاریخ و تمدن ورزش های رزمی در گپ و گفت با آرزو نجاتی نایب رئیس کیک بوکسینگ سبک wka استان لرستان

  آشنایی با تاریخ و تمدن ورزش های رزمی در گپ و گفت با آرزو نجاتی نایب رئیس کیک بوکسینگ سبک wka استان لرستان آرزو نجاتی پور نایب رئیس کیک بوکسینگ سبک wka استان لرستان مربی کیک بوکسینگ، مربیگری درجه ۳ دفاع شخصی و رشته رزمی هاپکیدو است. وی همچنین داور درجه ۲ کیک بوکسینگ […]

 

آشنایی با تاریخ و تمدن ورزش های رزمی در گپ و گفت با آرزو نجاتی نایب رئیس کیک بوکسینگ سبک wka استان لرستان

آرزو نجاتی پور نایب رئیس کیک بوکسینگ سبک wka استان لرستان
مربی کیک بوکسینگ، مربیگری درجه ۳ دفاع شخصی و رشته رزمی هاپکیدو است. وی همچنین داور درجه ۲ کیک بوکسینگ ، داور درجه ۲ هاپکیدو و نایب رئیس پرثوآ استان لرستان نیز است.

در این گپ و گفت صمیمانه با سرکار خانم آرزو نجاتی پور با تاریخ، تمدن و سبک های رزمی آشنا خواهیم شد.

 

خانم نجاتی پور شروع هنر های رزمی چگونه بوده است؟

هنرهای رزمی امروزه به عنوان نوعی ورزش درآمده‌اند. از زمانی که برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف رزمی رایج شده این رشته‌ها از ماهیت اصلی رزمی خود درآمده و به صورت یک ورزش تمرین می‌شوند که بهترین نمونهٔ آن را در شمشیربازی غربی می‌توان مشاهده کرد. امروزه رشته های ووشو، جودو تکواندو، بوکس، شمشیربازی، کشتی آزاد و فرنگی، تیراندازی با کمان و پرتاب نیزه در برنامه رقابتهای المپیک قرار دارند. هنرجویان رشته‌هایی چون کیک‌بوکسینگ و جوجیتسو برزیلی نیز عمدتاً برای شرکت در مسابقات تمرین می‌کنند. این در حالیست که برخی رشته‌های رزمی مثل آیکیدو یا کونگ‌فو توآ با برگزاری مسابقه مخالف هستند.

آیا اصطلاح هنرهای رزمی مختص یک سبک و رزم است؟

اصطلاح هنرهای رزمی به همه سیستم های مختلف آموزشی برای رزم که مرتب یا منظم شده اند گفته می شود. به طور کلی، این سیستم ها یا سبک های مختلف همه برای یک هدف طراحی شده اند. شکست فیزیکی مخالفان و دفاع در برابر تهدیدات. در واقع ، کلمه “رزمی” از نام مریخ، که خدای جنگ رومی بود، گرفته شده است.

امروزه، هنرهای رزمی اصطلاحی است که نمایانگر انبوهی از سیستم های رزمی، ورزشها، تکنیک های دفاع شخصی و رشته هایی است که می تواند از هنرهای برجسته مانند بوکس، موی تای و Tae Kwon Do تا هنرهای کاملاً درگیر مانند جیو جیتسو برزیل، و جودو. این هنرها همه دارای سنت های غنی هستند که قدمت آنها به دهه ها و گاه قرن ها برمی گردد. کلاس ها و مسابقات هنرهای رزمی وجود دارد. ورزش های رزمی می تواند برای افرادی که در آنها شرکت می کنند فراخوانی، شغل یا یک سرگرمی دوست داشتنی باشد.

بنابراین چگونه از میادین جنگ و میادین دوران باستان به کمربندهای کاراته، لباس فرم کاراته و مسابقات کلاس جهانی امروز رسیدیم؟

پاسخ ساده ای برای این وجود ندارد. ریشه آنچه که اکنون تمرین می کنیم به اندازه هنرهای رزمی است و سابقه مستند همه این هنرهای غنی و زیبا برای یک پست ساده وبلاگ بسیار عمیق است. تاریخچه فاقد سند و مدرکی که محققان هنوز در تلاشند تا آن را جمع کنند ممکن است حتی عمیق تر باشد. اما بیایید نگاهی کوتاه به برخی از مکان هایی که در آن ورزش های رزمی مورد علاقه ما در ابتدا آغاز شده است، بیاندازیم.

چین

هنرهای رزمی باستان چین و Shuai jiao (کشتی چینی) برای اولین بار هزاران سال قبل از میلاد، در زمان سلسله شیا آغاز شد. بوکس چین را می توان از دوره ۱۱۲۲ و ۲۵۵ قبل از میلاد به سلسله ژو بازگرداند. مورخان معتقدند که این هنرها ابتدا برای اهداف دفاع شخصی هم برای سربازان و هم برای شکارچیان ساخته شده است. اولین اسناد تاریخی چینی که به تئوری هنرهای رزمی اشاره دارد، سالنامه بهار و پاییز از قرن ۵ قبل از میلاد است. این همچنین اولین بحث در مورد هر دو روش “سخت” و “نرم” است. به نوبه خود، فلسفه دائوئیست و دیدگاه های آن در مورد سلامتی و تناسب اندام نیز تا حدودی در تکامل هنر تأثیر داشته است. این ترکیب با معرفی ورزش های رزمی هندی با آگاهی از یوگا در این منطقه منجر به تفکری می شود که متون مهمی از هنرهای رزمی و فلسفه مانند هنر جنگ جنگ سان تزو را تولید می کند. اولین معبد شائولین در سال ۴۹۵ میلادی تأسیس شد.

یونان

در حالی که هنر مربوط به آن دوره نشان می دهد كه انواع اولیه كشتی در سراسر آفریقا تمایل به طرفداری از درگیری و تسلیم زمینی است، اما یك برداشت دیگر از كشتی كه شامل یك روش استندآپ و پرتاب بیشتر بود، در یونان باستان ظهور می كرد. ورزشکاران یونانی نیز نسخه خاص خود از ضربه زدن را داشتند، که شامل شکل اولیه بوکس، و پانکرات، یک ورزش رزمی بود که شامل حملات دستی بوکس، ضربات، تکنیک های مربوط به مبارزه و تسلیم بود و پیش درآمد هنرهای رزمی مختلط امروزی محسوب می شود. کشتی، بوکس و پنکراسیون همه اتفاقات بازی های اصلی المپیک بود. برخلاف ورزشکاران امروزی که با لباس های ورزشی، لباس کاراته و دستکش مناسب ورزش می کنند، ورزشکاران باستانی برهنه تمرین می کردند و می جنگیدند.

هند

هنرهای رزمی چنان بخشی اساسی از فرهنگ تاریخی هند بود که حتی اشاره به عمل آنها در متون سانسکریت باستان معروف به ودا و در شعر حماسی هند وجود دارد. به عنوان مثال شعر حماسی مهابهاراتا شامل شرح مفصلی از نبردی است که با مشت های قوی، لگد و زانو به سبک بوکس انج

مهدی بیرانوند ژورمان, [۱۴.۱۱.۲۲ ۱۶:۲۵]
ام شده است.
سبک های رزمی هند تأثیر زیادی در پیشرفت هنرهای رزمی مدرن مانند سیلات، باندو و کای داشت. عناصر آن فنون ضربه گیر اولیه را می توان در موی تای مدرن نیز یافت. هنوز بخشی اساسی از بسیاری از سیستم های آموزشی در ورزش های رزمی در سراسر جهان است، از جمله کاراته و معنای عمیق پشت سیستم کمربندهای کاراته.

ایران

در ايران ورزشهاي رزمي، كشتي هاي محلي و ورزش باستاني از دير باز وجود داشته است . بامراجعه به كتب مختلف در اين زمينه مي توان به حقايق بسياري دست يافت،

از جمله اين كه درمناطق مختلف ايران باستان جداي از لشگريان كه افرادي ورزيده و جنگجو بوده و تحت امرفرمانروايان ايران زمين در جنگها ايفاي نقش مي كردند،

گروه هايي آموزش ديده در نواحي مختلف اين سرزمين حضور داشته ، كه اين نيروهاي بومي هر كدام داراي اسلحه خاصي به عنوان سلاح رزمي بودند و مستقل از سپاه ايران در تهاجمات نقش بازدارنده و مدافع رابر عهده داشتند.

اين نيروهاي مردمي داراي تكنيكهاي رزمي منحصر به فردي بودند كه برخي ازآنها تا زمان حال هم دوام آورده اند براي مثال در زير برخي از سلاحهاي تخصصي مناطق مختلف ايران كه بعضاً هنوز هم مورد استفاده قرار مي گيرد را نام مي بريم .

افریقا

خاستگاه ورزش های رزمی در سراسر قاره آفریقا ممکن است به اندازه کسانی که از یونان باستان و چین ثبت شده اند، مستند نباشد، اما تاریخچه آن از اهمیت کمتری برخوردار نیست. و آنچه می دانیم جذاب و پر از طیف گسترده ای از فنون و رشته ها است.
مورخان سنت های کشتی آفریقایی را به سیستم بنی حسن مصر برمی گردانند (که از اوایل ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح با جزئیات در آثار هنری مصر باستان کاوش می شود) اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد کشتی مبتنی بر تسلیم یک فعالیت مشترک در میان بسیاری از قبایل غرب بوده است. آفریقا مبارزه با چوب نیز در بسیاری از قبایل یک روش معمول بود و به ویژه در مصر محبوب بود. بسیاری از قبایل نیز هنرهای رزمی مبتنی بر ضربه را تمرین می کردند و به کمال می رساندند، یکی از این هنرها، آنگولو، اساس آنچه در کاپوئیرا تبدیل می شد، وقتی افرادی که این هنر را به عنوان برده به برزیل می بردند ، شکل می گرفت.

خانم نجاتی ورزش های رزمی چند دسته هستند آیا همه‌ی رشته و سبک ها با یک فرم اجرا می شوند؟ یا اینکه هر رزمی سبک و فرم اجرایی خاص خود را دارد؟

به طور کلی ، ورزش های رزمی را می توان به ۵ دسته متمایز تقسیم کرد: سبک های ایستاده یا ضربه ای(تهاجمی_تدافعی)، سبک های زمین زدن یا پرتابی، سبک های وابسته به سلاح، سبک های کم تأثیر یا مراقبه ای و MMA (سبک ورزشی ترکیبی). در کنار این، ظهور MMA باعث شده است که در سال های اخیر سبک های مختلفی با هم مخلوط شوند تا حدی که بسیاری از دوجوها مانند گذشته به نظر نمی رسند. صرف نظر از این، در زیر برخی از سبک های شناخته شده وجود دارد.

سبک های ایستاده یا ضربه ای(تهاجمی_تدافعی)

بوکس
کاراته
کراو ماگا
کونگ فو
کیک بوکسینگ
ته کو دو
سبک های مبارزه زمینی یا گلاویزی

جیو جیتسو برزیلی
سامبو روسی
تیراندازی
کشتی

سبک های زمین زدن یا پرتابی
آیکیدو
جودو
هاپکیدو
شوای جیائو

سبک های وابسته به سلاح
لایدو
کالی
کمپو

سبک های کم تأثیر یا مراقبه ای
باکوآژانگ
تایچی

سبک های مبتنی بر چی گونگ
MMA
جیت کان دو
نینجوتسو

 

گفت و گو: مهدی بیرانوند روژمان

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=20187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.