آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024
6

راه‌اندازی پروژه راهبردی راه‌آهن لرستان در دستورکار است!

  • کد خبر : 18850
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
راه‌اندازی پروژه راهبردی راه‌آهن لرستان در دستورکار است!
در حال حاضر حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب شده و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادي کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمام زمینه‌هاي تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و درمجموعه فعالیت‌هاي اقتصادي نقش غیرقابل انکاري برعهده دارد.

در حال حاضر حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب شده و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادي کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که به شکلی گسترده در تمام زمینه‌هاي تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و درمجموعه فعالیت‌هاي اقتصادي نقش غیرقابل انکاري برعهده دارد.
حمل و نقل بخش‌های مختلف، جوامع را به سمت توسعه پایدار متصل می‌کند. حمل و نقل واسطه‌ای میان فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین‌المللی است و در توزیع درآمدها و کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی و نقشی موثر دارد.
بدون وجود شبکه حمل و نقل، تاسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب تصور رشد و توسعه عمومی کشور غیرممکن به نظر می‌رسد. در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت جهانی در مقطع زمانی فعلی و روند گسترش آن نمی‌توان نقش سیستم‌هاي حمل و نقل در بهینه‌سازي هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت جابه‌جایی، ایمنی و سطح خدمات ارائه شده را انکار کرد.
مطالعات در سطح کلان نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در حمل و نقل باعث افزایش رشد اقتصادی کشورها شده و با افزودن بازدهی اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌های خصوصی موجب سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل و نقل می‌شود.
قطار و راه آهن در تمام دنیا اقتصادی‌ترین نوع حمل و نقل محسوب می‌شود. دولت‌ها بیشترین یارانه حمل و نقل را به حمل و نقل ریلی می‌پردازند چون اقشار متوسط و ضعیف از قطار بیشترین استفاده را دارند. در اکثر کشورها راه آهن حمل و نقل محوری است و شقوق دیگر حمل و نقل در کنار راه آهن در بخش باری و مسافری فعال هستند. اما در ایران چون از ابتدا نقشه توسعه راه آهن نقشه‌ای تجاری نبوده استفاده از آن و توسعه شبکه‌های ریلی مغفول مانده و قطار انتخاب نخست انتقال بار و مسافر نبود.
در سال‌های اخیر با توجه به اهمیتی که توسعه ریلی در اقتصاد حمل و نقل پیدا کرده است، سیاستگذاران توسعه آن را در دستور کار قرار داده‌اند. اگر شرایط جانبی، امکانات و تأسیسات در کنار راه آهن ایجاد شود تحولی بزرگ در افزایش استفاده از حمل و نقل ریلی در کشور ایجاد می‌شود.
یکی از راهکارهای تسهیل و تسریع توسعه حمل و نقل ریلی ورود بخش خصوصی در به‌روز شدن این نوع حمل و نقل است.دولت در این بخش باید سیاستگذار باشد و از تصدیگری خارج شود و توسعه راه آهن را برون سپاری کند.راهبری و سیستم اپراتوری در حمل و نقل ریلی اگر به بخش خصوصی واگذار شود سرعت توسعه آن چند برابر می‌شود.
در لرستان پروژه چندین ساله احداث راه آهن یکی از مطالبات مردم است که مسئولین نیز بارها در مصاحبه‌های خود از آن به عنوان مطالبه «به‌حق» یاد کرده‌اند، پروژه‌ای که با گذشت سال‌ها هنوز عملیاتی نشده است.
این پروژه با پیشرفت ۴۰ درصدی که در جریان سفر هیأت دولت و با قرار گرفتن راه آهن لرستان در لیست پروژه‌های سفر، امید تکمیل آن در دولت سیزدهم بازتر شد.
احداث راه آهن خرم‌آباد ـ دورود  سبب می‌شود استان لرستان از بن‌بست خارج شود ولی در حال حاضر این راه آهن با حدود ۳۴ درصد پیشرفت  نیمه کاره مانده است و همچنان منتظر شنیدن سوت قطار در خرم‌آباد هستیم.
 احمدرضا دالوند معاون عمرانی استاندار لرستان آذرماه سال گذشته در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد در جمع خبرنگاران، احداث راه آهن را یکی از مطالبات مردم لرستان برشمرد و افزود: کمتر مرکز استانی وجود دارد که فاقد راه ریلی باشد.
معاون عمرانی استاندار لرستان گفت: راه‌آهن فعلی که ارتباط مرکز به جنوب کشور را برقرار می‌کند و قسمتی از آن از لرستان عبور می‌کند ۸۰ سال پیش ساخته شده و اکنون فرسوده است و ظرفیت ترافیکی بیش از این را ندارد و چنانچه حادثه‌ای رخ دهد شاید این ارتباط قطع شود.
دالوند احداث راه‌آهن خرم‌آباد – دورود – بروجرد را ضروری دانست و افزود: امیدواریم در در این سفر در این راستا، اتفاقات خوبی رقم بخورد.
وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر هیأت دولت به لرستان گفت: این پروژه بسیار سخت و ویژه است چراکه کمتر راه آهنی در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد آن را تونل و ابنیه بزرگ تشکیل دهد اما پیش بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار ظرف سه سال به اتمام برسد.
استاندار لرستان، بیستم آبان سال گذشته پیش از سفر رئیس‌جمهور به این استان، در گفت‌وگو با خبرنگاران تکمیل پروژه راه آهن دورود- خرم‌آباد- بروجرد را از مطالبات مهم مردم استان دانست و افزود: در صورت راه‌اندازی راه‌آهن، تمام استان از آن بهره‌برداری خواهند کرد.
قرار است طولانی‌ترین تونل ریلی کشور و منطقه به طول ۴ هزار و ۶۰۰ متر طی این مسیر ساخته شود، هفت  ایستگاه در مسیر این خط آهن قرار دارد و طبق برآوردها اتمام این پروژه حدود ۱۰  هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این تأمین اعتبار با پشتوانه‌های مالی متفاوت از جمله تهاتر نفت نیاز است.
اما اینک زیویار در تازه‌ترین خبرها،‌ از خبری خوش برای این پروژه مهم و راهبردی سخن به میان آورد و بیان کرد: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای برای راه‌اندازی پروژه‌های راهبردی لرستان دارد تا این استان در مسیر توسعه قرار گیرد.
مردم همچنان منتظر تحقق این مطالبه چندین ساله خود هستند پروژه‌ای که نقش موثری در رونق اقتصادی و ترانزیتی و امر اشتغال‌زایی این منطقه خواهد داشت

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=18850

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.