آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 23 شوال 1445 Wednesday, 1 May , 2024
3
دکتر بهزاد خسروی:

🔶️بی توجهی به نقش رایزن‌های بازرگانی

  • کد خبر : 1449
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
🔶️بی توجهی به نقش رایزن‌های بازرگانی
🔰یک کارشناس اقتصادی گفت: ۷۰ رایزن بازرگانی برای ۷۰ کشور هدف گذاری، اما فقط ۳ مورد محقق شد.

✅به گزارش پایگاه خبری طلوع افلاک یک کارشناس اقتصادی گفت: ۷۰ رایزن بازرگانی برای ۷۰ کشور هدف گذاری، اما فقط ۳ مورد محقق شد.

🔻آقای بهزاد خسروی کارشناس اقتصادی، با اعلام اینکه سازمان یا نهاد مشخصی، متولی و پیگیر فعالیت رایزن‌های بازرگانی در کشور نیست، گفت: قرار بود ایران بین ۶۰ تا ۷۰ رایزن بازرگانی در ۷۰ کشور مختلف داشته باشد، اما این عدد در مقطعی به ۲۲ رایزن، و الان به سه رایزن رسیده است.

🔻وی با اشاره به اینکه رایزن‌های بازرگانی، می‌توانند نقش بسزایی در افزایش تبادلات تجاری و توسعه اقتصادی کشور ایجاد کنند، افزود: نباید در این شرایط تحریمی، از توانمندی رایزن‌های بازرگانی غفلت کنیم.
🔻آقای خسروی اضافه کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و افغانستان زمانی با ۲ رایزن بازرگانی به بیش از ۴ میلیارد دلار رسید، اما اکنون بدلیل فقدان رایزن ها، حجم مبادلات کاهش پیدا کرده است.
وی تعریف رایزن‌های بازرگانی در قالب دیپلمات را یکی از مشکلات خواند وگفت: رایزن‌های بازرگانی، از لحاظ قوانین ایران در قالب دیپلمات تعریف شده اند، و کشور‌های مقصد برای دیپلمات ها، بروکسی‌هایی دارند که مانع استقبال و ورود بازرگانان به این حوزه می‌شود.
وی با تاکید براینکه رایزن‌های اقتصادی پتانسیل کشور‌های مبدا و مقصد را مطالعه، و به بخش‌های تبادل اقتصادی متصل می‌کنند، افزود: پیشنهاد این است که مسئولیت رایزن‌های بازرگانی، به بخش خصوصی واگذار شود تا بتوانند با آزادی عمل بیشتر با سایر کشور‌ها، بخصوص کشور‌های همسایه همکاری کنند.

🔻آقای خسروی گفت: بیشتر کشور‌های پیشرو و در حال توسعه جهان، رایزن‌های بازرگانی را از تجار و فعالان بخش خصوصی انتخاب می‌کنند، زیرا افزایش مبادلات تجاری و ایجاد جهش اقتصادی، جز با استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی که خودش هم ذینفع باشد، میسر نخواهد شد.
وی ادامه داد: کره جنوبی با مساحت کمی که دارد موفق شد با واگذاری مسئولیت رایزن‌های بازرگانی به بخش خصوصی به موفقیت‌های خوبی برسد، و قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان هم همین رویکرد را دنبال کردند.

🔻آقای خسروی همچنین با اعلام اینکه در روسیه هم بیشتر رایزن‌های بازرگانی بخش خصوصی ترکیه فعال شدند، گفت: تجربه نشان داده تا زمانیکه رویکرد ما به موضوع رایزن‌های بازرگانی، دیپلمات محور باشد موفق نخواهیم شد، زیرا در جهان امروز، موضوع رایزن‌های بازرگانی نسبت به ۲۰ سال قبل خیلی متفاوت شده وفناوری (تکنولوژی) پیشرفت‌های زیادی کرده است.

🔻وی با مثال اینکه کره جنوبی بیش از ۲۰۰ رایزن محلی در ترکیه و ترکیه نیز بیش از ۲۰۰ رایزن محلی در روسیه دارد، افزود: وقتی برای حل مشکلات به اتاق بازرگانی مراجعه می‌شود، می‌گویند ما از لحاظ قانونی نمی‌توانیم ورود کنیم و مشکل اصلی این است که در ایران مشخص نیست، مسئول رایزن‌های بازرگانی چه نهاد و دستگاهی است.
وی در پایان با تاکید براینکه حل مشکلات این حوزه، خیلی پیچیده و سخت نیست، گفت: مجلس می‌تواندبا تعیین تکلیف دستگاه متولی، این موضوع، و شرح وظایف و اختیارات آن، مشکل را حل و به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور در این شرایط تحرم کمک کند.

✍محسن دهقانکار

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=1449

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.