آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024
4
رامین جاهد:

آیا سیاست های آمریکا در قبال خاورمیانه و ایران تغییر خواهد کرد؟!

  • کد خبر : 1195
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
آیا سیاست های آمریکا در قبال خاورمیانه و ایران تغییر خواهد کرد؟!

راهیابی نامزد دموکرات ها به کاخ سفید این پرسش را پدید می آورد که آمریکا در دوران پس از دونالدترامپ ، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده و با رئیس جمهوری جدیدچه سیاستی را درمواجهه با بحران ها و چالش های پیش رو در عرصه جهانی اتخاذ خواهد کرد؟؟

راهیابی نامزد دموکرات ها به کاخ سفید این پرسش را پدید می آورد که آمریکا در دوران پس از دونالدترامپ ، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده و با رئیس جمهوری جدیدچه سیاستی را درمواجهه با بحران ها و چالش های پیش رو در عرصه جهانی اتخاذ خواهد کرد،آیا از اصولی چون همکاری با متحدان سنتی واشنگتن دفاع می کند یا به روابط و گفتگو با کشورهای منطقه از جمله پاکستان، ایران، چین، روسیه و هند و تاثیرات آن بر منطقه فکر خواهد کرد. روابط و گفتگوهایی در راستای تعامل با پاکستان،برگشت به برجام و کاهش تنش وفشار حداکثری بر ایران، برقراری دوباره تعادل در مناسبات با چین،ارتباط با متحد همیشگی اش هند،نحوه ادامه روند مذاکره با کره شمالی،موضع گیری در مقابل روسیه،فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس،خروج نظامیان آمریکایی از منطقه و… ،در این میان باید دید جرج بایدن خواهدتوانست اعتماد را به ایران و سایر کشورهای منطقه بازگرداند وهمانطور که خواستار وحدت به جای نفاق میان مردم امریکا گردیده و به قول خود آمده است تا وحدت را در کشورش ترویج کند نه نفاق را آیا خواهد توانست این دیدگاه را در سیاست خارجی آمریکا بویژه در قبال ایران اجرایی نماید و لحن تند و خشن را کنار بگذارد.
کشوری که حسن روحانی رئیس جمهوری آن، یک روز پس از اعلام پیروزی جو بایدن از دولت آینده آمریکا خواست “از فرصت پیش آمده برای جبران اشتباهات گذشته استفاده کند و با احترام به قواعد جهانی،به مسیر پایبندی به تعهدات بین المللی،بازگردد” چرا که ایران،همواره به تعهدات خود در صورت رعایت مسئولانه از سوی همه اطراف تعهد، پایبند بوده و تعامل سازنده با جهان را راهبرد خود می‌داند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز در این خصوص گفت: امیدوار است شاهد تغییر سیاست‌های مخرب آمریکا و بازگشت به قانون و تعهدات بین المللی و احترام به ملت‌ها باشیم.ملت ایران رنج‌های ناشی از اخلال گسترده در معیشت خود، عدم دسترسی بیماران به دارو و …. را فراموش نخواهد کرد.
پیش از آن نیز دکتر ظریف وزیر امور خارجه گفته بود در انتخابات آمریکا برای ایران آنچه اهمیت دارد “رفتار کاخ سفید بعد از انتخابات است نه آنچه نامزدها در دوران مبارزات انتخاباتی وعده می دهند.”
این گفته ظریف از آنجایی ناشی می‌شود که در جریان مبارزات انتخاباتی، جو بایدن در مقاله‌ای در سایت شبکه خبری سی.ان.ان نوشت که “سیاست فشار حداکثری ترامپ در نهایت به سود ایران تمام شده و به منافع آمریکا ضربه‌ای قابل توجه وارد کرده است.درصورت پیروزی به تهران مسیر قابل اطمینانی را برای بازگشت به دیپلماسی پیشنهاد خواهم کرد.اگر ایران به تعهدات دقیق توافق هسته ای بازگشت،آمریکا نیز به توافق به عنوان نقطه شروعی برای دنبال کردن مذاکرات بعدی باز خواهد گشت.”
هر چند آقای ظریف مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای برجام را رد کرده و گفته است “اگر می‌خواستیم مذاکره مجدد کنیم چهار سال پیش این کار را با دولت ترامپ انجام می دادیم.می توانیم راهی برای تعامل دوباره پیدا کنیم اما این به معنی تکرار مذاکره نیست بلکه به معنی آن است که ایالات متحده به میز مذاکره برگردد”.
بایدن همچنان گفته بود با متحدان آمریکا برای “تقویت و گسترش مفاد توافق هسته‌ای” کار خواهد کرد و در این زمینه به موارد دیگری از جمله آزادی آمریکایی‌ها بازداشتی در ایران و توقف نقض همیشگی حقوق بشر،بازداشت زندانیان سیاسی،تهدیدهای ایران علیه کشورهای منطقه و… خواهد پرداخت.
اما آنچه برای ما اهمیت دارد و مجددا به آن تاکید می نمایم این است که آیا بایدن می تواند لحن تند و خشن را کنار گذاشته و گفتگوهای سازنده، همراه با عملکرد صادقانه را ترویج نموده و آرامش و احترام را به منطقه و ایران بازگرداند؟!
به امید روزی که عهدشکنی در جهان جایی نداشته،قانون و قانونمداری حکمفرما گردد ورعایت حقوق انسان ها توسط جهانیان محترم شمرده شود.به امید آن روز

✍رامین جاهد

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=1195

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.