آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024
6
یک کارشناس اقتصادی در بین روش‌های تامین کسری بودجه در شرایط فعلی برخی راهکار‌های کارآمد را مطرح کرد.

راهکارهایی برای جبران کسری بودجه

  • کد خبر : 1075
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
راهکارهایی برای جبران کسری بودجه

یک کارشناس اقتصادی در بین روش‌های تامین کسری بودجه در شرایط فعلی برخی راهکار‌های کارآمد را مطرح کرد. آقای بهزاد خسروی آدینه وند در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا وسیما، گفت:در شرایط فعلی که حجم نقدینگی و پایه پولی رشد بی سابقه‌ای پیدا کرده و از طرفی با بالاترین نرخ تورم مواجه هستیم؛ […]

یک کارشناس اقتصادی در بین روش‌های تامین کسری بودجه در شرایط فعلی برخی راهکار‌های کارآمد را مطرح کرد.

آقای بهزاد خسروی آدینه وند در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا وسیما، گفت:در شرایط فعلی که حجم نقدینگی و پایه پولی رشد بی سابقه‌ای پیدا کرده و از طرفی با بالاترین نرخ تورم مواجه هستیم؛ واکنش بانک مرکزی به رفتار‌های اقتصادی مردم، درست نیست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کسری بودجه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت افزود: در بین روش‌های تامین کسری بودجه، بهترین روش، فروش اوراق مشارکت است تا دولت بتواند نقدینگی مردم و جامعه را به سوی خود جذب کند و کسری بودجه ر ا مرتفع کند.

وی اضافه کرد: بخش عمده این کسری بودجه، مربوط به تحریم هاست و بخش دیگرش ناشی از ناترازی بین دو موضوع صادرات کل کشور در مقابل واردات است.

در بین روش‌های تامین کسری بودجه، بهترین روش، فروش اوراق مشارکت است تا دولت بتواند نقدینگی مردم و جامعه را به سوی خود جذب کند و کسری بودجه ر ا مرتفع کند.

خسروی آدینه وند گفت: نکته قابل تامل اینجاست که وقتی در شرایطی که نرخ تورم بین ۲۵ تا ۳۵ درصد و حتی تا ۵۰ درصد است افرادی که به عنوان سپرده گذار بخواهند پولشان را در بانک سپرده گذاری کنند و چه اوراق مشارکت بخرند قطعا با سود ۱۵ تا ۱۸ درصد تن به این کار نمی‌دهند.

این کارشناس اقتصادی افزود: بنابراین با دو موضوع مواجه هستیم نخست مرتفع کردن کسری بودجه دولت و موضوع بعدی، انتظارات تورمی و رفتار اقتصادی مردم که نسبت به نقدینگی دارند.

خسروی آدینه وند اضافه کرد: قطع به یقین مردم در این شرایط نمی‌توانند اوراق مشارکت را با نرخ ۱۷ تا ۱۸ درصد از دولت بخرند.

ما اگر در مقابل همه این اتفاقات بخواهیم رفتار معقولی داشته باشیم باید به رفتار اقتصادی مردم اهمیت دهیم

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که حداقل نرخ ۲۲ ونیم درصد تا ۲۵ درصد را برای اوراق مشارکت و برای سود سپرده گذاران بانکی در نظر بگیرند تا مردم قانع شوند که دارایی هاشان به کمتر از قبل کاهش پیدا نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر درجامعه‌ای هستیم که هر روز که می‌گذرد تورم در حال شدید شدن است حالا به هر دلیلی، از تحریم‌ها گرفته تا جنگ روانی اقتصادی و افزایش بی رویه نرخ ارز و سکه.

خسروی آدینه وند افزود: ما اگر در مقابل همه این اتفاقات بخواهیم رفتار معقولی داشته باشیم باید به رفتار اقتصادی مردم اهمیت دهیم و در تعیین نرخ سود چه برای اوراق مشارکت و چه برای سپرده گذاری باید تجدید نظر کنیم.

وقتی سرمایه گذاری به سمت بازار‌های مولد رود و سفته بازی کم شود تنش‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد کم رنگ‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: با این کار، هم می‌توانیم کسری بودجه دولت را از طریق فروش اوراق مشارکت مرتفع کنیم و هم بخش عمده‌ای از نقدینگی کشور را در قالب سپرده دیداری و غیر دیداری که یک میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده مدیریت کنیم تا کمتر به سمت بازار‌های غیر مولد مثل فروش سکه و ارز برود.

 خسروی آدینه وند گفت: وقتی سرمایه گذاری به سمت بازار‌های مولد رود و سفته بازی کم شود تنش‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد کم رنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: خیلی از دوستان بدون اینکه شرایط کلی کشور را در نظر بگیرند از لحاظ تکنیکالی با این نرخ سود مخالف هستند، اما نکته اینجاست ما در شرایطی هستیم که داریم بین بد، بدتر و بدترین، سناریوی بد را انتخاب می‌کنیم وگرنه هیچ اقتصاددانی با افزایش نرخ سود موافق نیست، اما شرایط موجود این سناریو را ایجاد می‌کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: از طرفی دیگر، انتظارات تورمی با توجه به مدیریت نقدینگی جامعه می‌تواند کاهش پیدا می‌کند، زیرا وقتی که سپرده گذاری انجام شود پول پرقدرت وارد بازار‌های مختلف نمی‌شود.

انتظارات تورمی با توجه به مدیریت نقدینگی جامعه می‌تواند کاهش پیدا می‌کند.

خسروی آدینه وند ادامه داد: در حال حاضر وقتی تسهیلات داده شده به بخش تولید را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که کمتر از سه درصد اختصاص داده شده که این موضوع می‌تواند شرایط موجود را حادتر کند و از طرفی دیگر فروش اوراق مشارکت به صفر رسیده است.

فروش اموال مازاد دولت برای کم کردن کسری بودجه 

وی گفت: یکی دیگر از راه‌های کم کردن کسری بودجه فروش اموال دولت است که می‌تواند کمک کند و از طرفی دیگر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی این موضوع را تسریع کند البته با اجرای درست نه مثل اجرا‌های گذشته مانند هفت تپه و دشت مغان که الان به مشکل برخورده اند.

این کارشناس اقتصادی افزود: در این زمینه دستگاه‌های نظارتی مثل سازمان بازرسی، دستگاه قضایی، سازمان خصوصی سازی می‌توانند کمک کنند تا به این خواسته‌های قانونی برسیم.

وی درپایان گفت: در این شرایط باید هر چه زودتر با جدی گرفتن عوامل درون زا کاری کنیم تا از مشکلات عبور کنیم.

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=1075

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.