آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 ذو القعدة 1445 Sunday, 19 May , 2024
2

مدیریت منابع انسانی سبز  ( GHRM )

  • کد خبر : 6764
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
مدیریت منابع انسانی سبز  ( GHRM )
کشور عزیز ما ایران ، با بحران انرژی – محیط زیست – آلودگی هوا - خشکسالی – پایین بودن کارایی و بهره وری سیستم های اداری و... روبروست و هر اقدامی که بتواند به حل وفصل این مشکلات کمک کند قطعا باعث صرفه جویی در منابع و افزایش راندمان کاری موسسات خواهد شد. سازمانهای ما افراد بسیاری را در مواقع مختلف سال استخدام میکنند  اما به نظر میرسد که در جذب ،  نگهداری ، آموزش ، ارزشیابیها و... مباحث زیست محیطی و توجه به پاک و پاکیزه نگه داشتن محیط و... توجه چندانی نمیشود . مصداق بارز این عدم توجه ، وجود کارکنان سیگاری در ادارات است که تعداد آنها کم نیست و این ضعف بزرگ سازمانهاست که در هنگام جذب افراد و در حین کار و یا برنامه های آموزشی توجهی به این امر نداشته اند .

مدیریت منابع انسانی سبز  ( GHRM )

کشور عزیز ما ایران ، با بحران انرژی – محیط زیست – آلودگی هوا – خشکسالی – پایین بودن کارایی و بهره وری سیستم های اداری و… روبروست و هر اقدامی که بتواند به حل وفصل این مشکلات کمک کند قطعا باعث صرفه جویی در منابع و افزایش راندمان کاری موسسات خواهد شد. سازمانهای ما افراد بسیاری را در مواقع مختلف سال استخدام میکنند  اما به نظر میرسد که در جذب ،  نگهداری ، آموزش ، ارزشیابیها و… مباحث زیست محیطی و توجه به پاک و پاکیزه نگه داشتن محیط و… توجه چندانی نمیشود . مصداق بارز این عدم توجه ، وجود کارکنان سیگاری در ادارات است که تعداد آنها کم نیست و این ضعف بزرگ سازمانهاست که در هنگام جذب افراد و در حین کار و یا برنامه های آموزشی توجهی به این امر نداشته اند .

مدیریت منابع انسانی سبز  ( GHRM )، مجموعه سیاست‌ها، عملیات و سیستم‌هایی است که رفتار سبز در کارکنان سازمان را تقویت می‌کند. این اقدامات با هدف حساسیت به محیط زیست، کارایی استفاده از منابع و عمل به مسئولیت اجتماعی سازمان صورت می‌گیرد. مدیریت منابع انسانی سبز یعنی فلسفه، سیاست ها، فعالیت‌ها و اعمال مدیریت منابع انسانی که به کاهش خسارت‌های زیست محیطی کمک می‌کند.

در مقایسه با نظام سنتی مدیریت منابع انسانی که بیشتر بر کرامت انسانی تاکید می‌شود ، در اینجا ،  احترام به محیط زیست نیز در دستور کار جدی قرار دارد. مدیریت سبز با بهینه سازی منابع و کاهش اتلاف انرژی در حال گذر از سیستم‌های مالی مبتنی بر صنعت به سمت اقتصاد مبتنی بر استعداد و ظرفیت ها ست.

در یک دسته بندی جامع می توان مدیریت منابع انسانی سبز را در چهار بعد اصلی ذیل تشریح کرد:

۱ – فرایند سبز ۲ – استراتژی سبز ۳ – پشتیبانی سبز ۴ – فرهنگ سبز

فرایند سبز: یعنی در تمام فرایندهای سازمان معیارهای زیست محیطی گنجانده شود. در جذب، افرادی انتخاب شوند که به محیط زیست احترام می گذارند. در فرایند آموزش، آموزش های مرتبط با محیط زیست ارائه گردد و آگاهی کارکنان را در این زمینه افزایش دهد. در ارزیابی عملکرد، معیارهای زیست محیطی جزو معیارهای ارزیابی اثربخشی کارکنان باشد. در جبران خدمات، رفتارهای شهروندی دوستدار محیط زیست مورد قدردانی قرار گیرد.

استراتژی سبز: یعنی وارد کردن اهداف و سیاست های زیست محیطی در استراتژی های کلان منابع انسانی.

پشتیبانی سبز : به معنی ارائه حمایت های اطلاعاتی از طریق اطلاع رسانی چگونگی مواجه شدن با محیط زیست. همچنین ارائه خدمات رفاهی دوستدار محیط زیست مانند عرضه محصولات سبز، آشپزی سبز، خدمات اجاره دوچرخه، اشتراک گذاری اتومبیل و پیشنهاد بسته‌های سلامت و کاهش استرس.

فرهنگ سبز:  پس از اینکه حمایت ذینفعان کلیدی جلب شد و پایداری زیست محیطی به عنوان یک اصل ضروری وارد اسناد بالادستی سازمان شد، همه کارکنان باید از ضرورت آن آگاه شوند و چگونگی حرکت در راستای حفظ محیط زیست را یاد بگیرند. در این نقش مدیران منابع انسانی با ابزارهایی که در اختیار دارند فرهنگ سازمان را به سمت فرهنگ حفظ محیط زیست و اهمیت دادن به مسائل زیست محیطی پیش می‌برند. ( منبع : سایت پارس مدیر ) . حسن خسروی .

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=6764

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.