آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 29 شوال 1445 Tuesday, 7 May , 2024
4

جنگ از ” جبهه ها ” به “گوشی های موبایل ” منتقل شده است؟!؟!

  • کد خبر : 6437
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴
جنگ از ” جبهه ها ” به “گوشی های موبایل ” منتقل شده است؟!؟!
تا دیروز ؛ هزاران نفر از جوانان و رزمندگان و جهادگران این سرزمین؛ در مرزها و جبهه ها با دشمن تا دندان مسلح قسم خورده می‌جنگیدند و خونها داده شد تا ایران عزیزمان بدست دشمنان نیفتد. مرزهای جنگ و نیروهای درگیر محدود بودند اما امروز؛ آن جنگ سخت و آن جبهه های محدود با نیروهای محدود؛ چهره عوض کرده و با نرمشی خاص و خزندگی جسورانه و بیشرمانه ای تقریبا همه جا و همه کس را درگیر نبرد تن به تن نابرابر و نامردانه ای کرده است؟!؟

جنگ از ” جبهه ها ”
به ” ق موبایل ”
منتقل شده است؟!؟!
سواد رسانه ای ضروری است.

تا دیروز ؛ هزاران نفر از جوانان و رزمندگان و جهادگران این سرزمین؛ در مرزها و جبهه ها با دشمن تا دندان مسلح قسم خورده می‌جنگیدند و خونها داده شد تا ایران عزیزمان بدست دشمنان نیفتد. مرزهای جنگ و نیروهای درگیر محدود بودند اما امروز؛ آن جنگ سخت و آن جبهه های محدود با نیروهای محدود؛ چهره عوض کرده و با نرمشی خاص و خزندگی جسورانه و بیشرمانه ای تقریبا همه جا و همه کس را درگیر نبرد تن به تن نابرابر و نامردانه ای کرده است؟!؟ . در جنگ سخت جبهه ها ؛ شلیک انواع تیرها بود و امروز در جنگ نرم؛ شلیک نوشته ها و فیلم‌ها و تحلیلها و شایعه ها که قدرتی به مراتب مخرب تر از تیرهای جنگی دارند. بهترین شیوه و استراتژی تاکتیکی پیروز شدن در میدان جنگ نرم که به گوشی‌های موبایل همه ما هجوم آورده است؛ همانا مجهز شدن به دانایی و آگاهی و داشتن سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای یعنی آنقدر فرهیخته و آموزش دیده و روشن و هوشیار باشیم که عاقلانه و عالمانه تشخیص دهیم چه مطلبی خوب است و چه مطلبی بد. سواد رسانه ای یعنی قدرت تشخیص حق از باطل. سواد رسانه ای یعنی اینکه هر کسی هر چیزی برایمان ارسال کرد فورا با هیجان؛ تعصب؛ لجبازی و جانبداری و… آنرا برای دیگران نفرستیم و به اشتراک نگذاریم. قدری فکر کنیم. قدری جوانب کار را بسنجیم. قدری جستجو کنیم که این فیلم و عکس و نوشته چرا برای ما ارسال شده و چه پیامدهایی داشته و دارد؟!؟! با کمال تاسف و تأثر فراوان؛ بسیاری از مردم؛ سواد رسانه ای ندارند و هر تصویر و خبر و نوشته و فیلمی را بدون آنکه بدانند اصل ماجرا چیست و توسط چه کسی تهیه شده و چه هدفی را در چه زمانی دنبال می‌کند ارسال کرده و برای دیگران اشتراک گذاری می‌کنند و این هزینه ها و خسارتهای زیادی را خصوصا در بعد روانی بر دوش جامعه تحمیل می‌کند که متضرر اصلی آن اتفاقا خود مردم هستند.؟!؟
بیایید در جنگ نرم ؛ سیلی سختی به دشمنان داخلی و خارجی این مرز و بوم بزنیم ؛ با آگاه شدن با دانا شدن با تجهیز به سواد رسانه ای. میدان جنگ از جبهه ها به گوشی‌های موبایل منتقل شده و هر لحظه باید آماده و مجهز برای نبرد بود. ضرر و زیان و خسارت جنگ نرم بسیار گسترده و شاید غیر قابل جبران باشد چرا که فرهنگ و باورها را می‌گیرند؛ دین و ایمان را می‌گیرند؛ اخلاقیات را نابود می‌کنند؛ ارزش‌ها و سبک زندگی را تغییر می‌دهند ؛ وحدت و همبستگی و انسجام ملی را نابود می‌کنند ؛ خودباوری و خود اتکایی را هدف می‌گیرند ؛ حرمتها را میشکنند و جامعه را بی‌غیرت و بی تفاوت و بی‌خاصیت می‌کنند و سپس به هر شکلی که بخواهند آنرا درمی‌آورند و دیگر دیر است…
بر همه ارکان جامعه خصوصا خانواده ها؛ مدارس؛ مساجد؛ صدا و سیما؛ دانشگاه و… لازم و ضروری و واجب است که بطور جدی نسبت به آگاهی بخشی و آموزش عمومی سواد رسانه ای اقدام برنامه ریزی شده و مستمری داشته باشند. صد البته هرگونه رفتار تنبیهی و قهرآمیز و محدود کننده و فیلترینگ و… نیز در این خصوص؛ هر چند که خیرخواهانه هم باشند اما نتیجه مطلوب و مثبت نخواهد داشت. زیرا مصونیت با محدودیت حاصل نمی‌شود بلکه با آموزش و مهرورزی محقق می‌گردد. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
والامر الیکم.

حسن خسروی

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=6437

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.