آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 21 شوال 1445 Monday, 29 April , 2024
3

شکسته شدن حسرت شنیدن سوت قطار، دولت سیزدهم واستاندار جهادی به دنبال تحقق رویای شیرین شنیدن سوت قطار در لرستان

  • کد خبر : 25332
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۵:۰۰
شکسته شدن حسرت شنیدن سوت قطار، دولت سیزدهم واستاندار جهادی به دنبال تحقق رویای شیرین شنیدن سوت قطار در لرستان

سوت قطار استراتژیک خرم آباد – دورود در دولت سیزدهم شنیده می‌شود؟/ عزم استاندار جهادی برای تکمیل پازل نهایی مسیر ریلی خرم آباد- دورود- بروجردکه در سال‌های گذشته در ایستگاه وعده‌ دولت‌های پیشین عملی نشده و متوقف شده بود در آینده نزدیک و در ایستگاه دولت سیزدهم با مدیریت و اهتمام رئیس جمهور وتلاش های […]

سوت قطار استراتژیک خرم آباد – دورود در دولت سیزدهم شنیده می‌شود؟/ عزم استاندار جهادی برای تکمیل پازل نهایی

مسیر ریلی خرم آباد- دورود- بروجردکه در سال‌های گذشته در ایستگاه وعده‌ دولت‌های پیشین عملی نشده و متوقف شده بود در آینده نزدیک و در ایستگاه دولت سیزدهم با مدیریت و اهتمام رئیس جمهور وتلاش های شبانه روزی استاندار بومی، اخلامدار، توانمنددکتر زیویار به ایستگاه بهره برداری می‌رسد و صدای سوت قطار در این مسیر ریلی را می‌شنویم.

شنیدن صدای سوت قطار، آرزوی دیرینه‌ای که سال‌هاست مردم استان لرستان، بویژه خرم آبادی ها در سر دارند، با همت و پیگیری‌های مسئولان دولت سیزدهم وتلاش های شبانه روزی استاندار لرستان در اینده نزدیک این رویا به واقعیت نزدیک می شود.

احداث راه آهن و اتصال لرستان به شبکه سراسری خطوط ریلی، علاوه بر افزایش ایمنی و راحتی در تردد، موجب تحول صنعت حمل و نقل این استان خواهد شد و اتصال تهران و نیمه شمالی کشور به بندر امام خمینی (ره) در جنوب را تسهیل می کند.

گزارش: امیر محمود داودی نژاد

همه واقف هستند لرستان از اصلی ترین مسیرهای ارتباطی شمال به جنوب و غرب کشور محسوب می شود که توسعه زیرساخت های حمل و نقل با توجه به مزیت ها و کاهش هزینه ها، نقش موثری در رونق اقتصادی و ترانزیتی این منطقه خواهد داشت اما طی سالیان گذشته خرم آباد به عنوان مرکز استان از صدای سوت قطار محروم بود.

این خواسته مردم لرستان بارها وبارها در دولت های مختلف مطرح شد تا اینکه درنهایت سال ۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد اما دیری نپایید که این طرح هم همچون سایر ساخت و سازهای عمرانی لرستان در ورطه رکود افتاد و راه آهن با تمام چشم اندازهای زیبا و مزایای اقتصادی اش، در ایستگاه کمبود اعتبار متوقف شد.

این ابر پروژه ملی وبزرگ استان با وجود تلاش استانداران ودولت های گذشته در پیچ وخم اعتبار وتخریم های ظالمانه وکمر شکن روند کندی را سپری می نمود ولی در دولت کار وکرامت ایت الله رئیسی وتلاش های استاندار لرستان شاهد رشد ۴۵درصدی این ابر پروژه وروند روبه رشدان هستیم.

البته صعبور العبور بودن تونل ها کمی ازاردهنده وروند را کند کرده است.

۱۷ تونل به طول ۳۳ کیلومتر در این پروژه وجود دارد که کار را بسیار دشوار کرده است و بخش گلوگاه کار، در دستور اول قرار گرفت.

راه آهن دورود – خرم آباد یکی از پروژه های بسیار مهم، کلیدی و راهبردی لرستان است که قرارداد ساخت آن سال ۹۲ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)منعقد و عملیات اجرایی آن همان سال آغاز شد اما در پیچ و خم کمبود اعتبار و نبود حمایت های مستمر مسوولان ملی ماند.

تکمیل پروژه راه آهن یکی از برنامه‌های بسیار مهم استان به شمار می‌رود به طوری که به صورت یک بسته کامل برای تمام نقاط لرستان تعریف شده است به نحوی که از جنوب استان وارد شده و از شمال تا شرق را تحت پوشش قرار می‌دهد که در صورت بهره برداری، از پلدختر به عنوان جنوبی ترین نقطه استان تا بروجرد به سمت استان مرکزی و تهران و الیگودرز به طرف استان اصفهان و شرق کشور از راه آهن استفاده می‌کنند.

 راه آهن دورود- خرم‌آباد – اندیمشک یکی از پروژه‌های راهبردی در حوزه ریلی کشور است که مد نظر مقام معظم رهبری نیز قرار دارد چنانکه با موافقت مقام معظم رهبری از محل فروش نفت یا صندوق توسعه ملی یک و دو دهم میلیون دلار(۱.۲) اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

زیویار افزود: راه آهن قدیمی استان در مسیر دورود – اندیمشک بیش از ۸۰ سال قدمت دارد و به دلیل استهلاک بالا، از لحاظ پدافند غیرعامل نیز قابل قبول نیست که پس از اینکه به استحضار مقام معظم رهبری رسید با اختصاص اعتبار آن موافقت شد.

این طرح جزو هفت ابرپروژه برتر کشور قرار گرفته که سه میلیارد دلار از محل تهاتر نفت برای آنها در نظر گرفته شده و بالاترین رقم با ۱.۲ میلیارد دلار مربوط به آن است.

 فرهاد زیویار روز شنبه در بازدید از پروژه راه‌آهن خرم آباد – دورود اظهار کرد: در مجموع عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن خرم آباد- دورود تاکنون افراد بسیاری تلاش کرده اند و نباید تنها به این دوره مختص شود چراکه از ابتدا تلاش شده است اما این پروژه از سال ۹۷ راکد بود و سال ۱۴۰۰عملیات اجرایی آن مجددا آغاز شد.

 اکنون ۶۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و پنج هزار میلیارد ریال تاکنون برای آن هزینه شده است که انتظارمی رود حمایت ویژه از این پروژه ادامه داشته باشد چراکه نیاز اساسی استان است.

گفتنی است عملیات اجرایی راه آهن خرم آباد – دورود با قرارداد اولیه چهار هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال به طول ۱۲۱ کیلومتر سال ۹۲ آغاز شد و با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۴۰ درصد طی سال های گذشته متوقف ماند، این طرح که جزو مصوبات سفر رییس جمهور به لرستان می باشد بیش از ۲۰ پل بزرگ و ۳۳ هزار و ۴۷ متر تونل دارد و اعتبار مورد نیاز برای اتمام آن ۳۶ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=25332

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.