آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 9 ذو القعدة 1445 Thursday, 16 May , 2024
2
مصیبت تازه بلوطستان:

مصیبت تازه بلوطستان/ غارت خاک زاگرس با قاچاق “برگ” بلوط

  • کد خبر : 24535
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
مصیبت تازه بلوطستان/ غارت خاک زاگرس با قاچاق “برگ” بلوط
- دهه های گذشته آتش زیاده خواهی سودجویان به جان بلوطستان های زاگرس افتاد و زغال بلوط به یکی از علاقه مندی قاچاقچیان منابع طبیعی تبدیل شد، اما حالا مصیبت تازه ای دامن گیر خاک و جنگل های لرستان شده و این بار "برگ بلوط" در تیررس مبادلات دلالان قرار گرفته است.

– دهه های گذشته آتش زیاده خواهی سودجویان به جان بلوطستان های زاگرس افتاد و زغال بلوط به یکی از علاقه مندی قاچاقچیان منابع طبیعی تبدیل شد، اما حالا مصیبت تازه ای دامن گیر خاک و جنگل های لرستان شده و این بار “برگ بلوط” در تیررس مبادلات دلالان قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، جنگل های زاﮔﺮس ﺑﺎ ﻣﺴﺎﺣﺖ ﺗﻘﺮﯾﺒﯽ ۶ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻫﮑﺘﺎر ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﻗﺮار دادن ۱۱ اﺳﺘﺎن ﮐﺸﻮر، ۴۲ درﺻﺪ ﺟﻨﮕﻞ‌ﻫﺎی ﮐﺸﻮر را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده و ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ﭼﺮﺧﻪ اﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﻮر دارند که ﺿﻤﻦ ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ اﻗﻠﯿﻤﯽ، ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗاﺛﯿﺮ را در ﺗاﻣﯿﻦ آب، ﺗﻌﺪﯾﻞ آب و ﻫﻮا و ﺗﻌﺎدل اﻗﺘﺼﺎدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داشته و حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های آن را بلوط تشکیل می دهد ، به نحوی که این گونه مهمترین و فراوان ترین گونه درختی زاگرس محسوب می‌شود.

لرستان پس از فارس، دومین استان از نظر گستردگی جنگل های زاگرس است که می توان گفت غالب اصلی درختان این استان بلوط هستند.

دهه های گذشته علاوه بر عوامل اقلیمی مانند خشکسالی، مسایلی همچون ریزگردها و آلاینده‌ها، چرای بی‌رویه دام، تبدیل و کشت زیراشکوب جنگل‌ها، آفات و بیماری‌ها، توسعه معادن و راه‌ها، اجرای پروژه‌های عمرانی در دل جنگل‌ها، بالا رفتن سن و عدم زادآوری جنگل‌ها، قاچاق چوب و زغال بلوط و آتش سوزی موجب نابودی و ضعیف شدن پوشش گیاهی منطقه شده است.

بیش از ۸۰۰ هزار هکتار مرتع و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل در لرستان وجود دارد که ۴۳ درصد از مساحت استان و هفت درصد از مساحت کل کشور را در بر می‌‎گیرد و به گفته کارشناسان، هر هکتار جنگل در سال یک هزار متر مکعب آب را تولید و با توجه به شرایط اقلیمی استان، این جنگل ها سالیانه یک میلیارد و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب را ذخیره می کنند.

به گفته کارشناسان، ۶۰ درصد اکسیژن مورد نیاز ساکنان زمین را جنگل‌ها تامین می‌کنند و درختان از نظر حفظ آب، جلوگیری از فرسایش خاک و تاثیرات آب و هوایی دارای اهمیت هستند، در واقع جنگل‎‌های لرستان پشتوانه ‎ای برای استمرار و بقای دیگر بخش‎ های تولیدی استان محسوب می‌‎شوند و استفاده اقتصادی از این جنگل‎‌ها بیشتر برای تولید محصولات فرعی است.

کارشناسان می گویند جنگل‌های لرستان بیش از ۲۲ میلیون تن اکسیژن تولید و هر هکتار جنگل می‌تواند ۶۸ تن غبار را جذب کند که با این اوصاف جنگل‌های استان در سال بیش از ۶۰ میلیون تن گرد و غبار هوا را جذب می‌کنند.

از نظر علمی، تشکیل یک متر مکعب خاک حدود یک قرن زمان می برد اما در شرایطی که برگ درختان در سطح جنگل ها می ماند در کمتر از یک سال تجریه و تبدیل به ” هوموس” می شود که نوعی کمپوست طبیعی است و خاک را تقویت می کند اما با قاچاق برگ بلوط از استان، خاک و پوشش گیاهی تضعیف شده و در نتیجه فرسایش خاک رخ می دهد.

زیاده خواهی از زغال بلوط به “برگ” درخت بلوط رسید

با وجود فواید حیاتی جنگل های بلوط برای حفظ محیط زیست و رونق گردشگری، فارغ از مصیبت کرم جوانه خوار که حدود ۶۰۰ هزار هکتار جنگل بلوط لرستان را بلعید، اما از دهه های گذشته تاکنون، چوب درختان بلوط در تنور زیاده خواهی دلالان و سودجویان سوخته است تا زغال بلوط با شعار “زغال با کیفیت بلوط” در بسیاری از مغازه ها و دکه های شهرهای مختلف از جمله مناطق گردشگری و تفریحی برای درست کردن کباب و گُل کردن قلیان ها به فروش برسد.

هرچند عدد دقیقی از زغال گیری در بلوطستان های لرستان و قاچاق چوب این جنگل ها وجود ندارد، اما بی شک آماری که تقریبا هر هفته از کشف محموله های قاچاق چوب و زغال در استان منتشر می شود ، بی ارتباط به بلوطستان نیست

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=24535

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.