آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024
4
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

طرح جهش تولید دیمزارها ۹۸ درصد در لرستان تحقق یافت

  • کد خبر : 22965
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
طرح جهش تولید دیمزارها ۹۸ درصد در لرستان تحقق یافت
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: اجرای طرح جهش تولید در ۳۵۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان برنامه ریزی شده بود که ۹۸ درصد از این تعهد اجرایی و محقق شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سیدعماد شاهرخی روز سه شنبه در آیین ویژه جهش تولید دردیمزارهای استان افزود: برای این امر همه دستگاه و نهادهای مرتبط همچنین کشاورزان و تولیدکنندگان همراهی کردند و پای سفره و امنیت غذایی مردم ایستادند.

وی با اشاره به اجرای سال دوم این طرح در ۲ هزار و سه روستای لرستان اظهار داشت: سال اول به طور متوسط در هر هکتار ۲۰۰ کیلوگرم افزایش تولید در استان محقق شد و امسال با توجه به بارندگی های مطلوب، پراکنش مناسب و و توصیه های علمی کارشناسان در زمان کاشت، داشت و برداشت، تولید ۷۰۰ کیلوگرم کاملینا در هر هکتار طی سال زراعی گذشته، تا امروز در کوهدشت و رومشکان به یکهزار و ۷۰۰ کیلوگرم رسیده است.

وی ادامه داد: در دومین سال طرح جهش تولید در دیمزارها، یکهزار و ۴۰۰ هکتار اراضی کم بازده استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافت که یک اقدام ارزشمند است.

شاهرخی اضافه کرد: انتظار می رود با توجه به عملکرد مطلوب لرستان در این طرح، سهمیه کود شیمیایی استان برابر با عملکرد لحاظ شود چراکه سال زراعی قبل کود به موقع تامین شد و لرستان رتبه اول جذب و توزیع سهمیه کود را به خود اختصاص داد.

وی با تاکید برضرورت برنامه ریزی برای خرید تضمینی محصولات طرح جهش تولید طی سال آینده گفت: سال نخست اجرای این طرح در استان ۷۴ دستگاه ادوات جذب شد که امسال با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بانک ملی و استقبال کشاورزان به ۲۴۰ دستگاه رسید.

وی خواستار افزایش ۲ برابری تسهیلات خرید ادوات در سال آینده شد و ادامه داد: همچنین باتوجه به مشکل تسهیلات شرکت های بذری و محدودیت منابع و مصارف، پیشنهاد می شود رقمی از تسهیلات تبصره ۱۸ برای این شرکت ها در نظر گرفته شود.

طرح جهش تولید با هدف افزایش ۲۵ درصدی تولیدات دیم طی پنج سال آغاز شده است و سال زراعی گذشته در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم لرستان اجرا شد.

لرستان دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی می باشد که تنها ۲۵ درصد این سطح آبی شده است

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=22965

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.