آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 26 شوال 1445 Saturday, 4 May , 2024
2
مدیر کل هواشناسی لرستان :

۸۰ میلیارد تومان برای خرید رادار هواشناسی لرستان هزینه شد

  • کد خبر : 22677
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹
۸۰ میلیارد تومان برای خرید رادار هواشناسی لرستان هزینه شد
مدیر کل هواشناسی لرستان گفت: راه اندازی سامانه رادار هواشناسی مصوبه سفر رییس جمهور به استان است که ۸۰ میلیارد تومان برای خرید آن و بیش از ۱۴ میلیارد تومان در راستای احداث ابنیه و دکل تامین شده است.

بهروز مرادپور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: طرح سامانه رادار هواشناسی لرستان از مصوبات سفر آذر ۱۴۰۰ آیت الله رییسی به استان است که در قالب ۲ پروژه متفاوت ابنیه و دکل رادار اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه اعتبار دکل و ابنیه ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است اظهار داشت: قرارداد دکل تکمیل و منعقد شده است که ابنیه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا یک ماه آینده به اتمام می رسد.
وی عنوان کرد: طی چهار سال گذشته تنها یک رادار توسط سازمان هواشناسی کشور خریداری و وارد کشور شده است که با پیگیری های مستمر مسوولان کشوری و استانی در استان لرستان نصب شد و طی ۱۰ روز تا یک ماه آینده فعال و وارد مدار خواهد شد که با عملیاتی شدن آن، علاوه بر پوشش راداری آسمان استان لرستان، مناطقی از استانهای همجوار مانند کرمانشاه، همدان، خوزستان و مرکزی را نیز پوشش می دهد.
مدیرکل هواشناسی لرستان با بیان اینکه در سطح کشور تنها هشت استان به دلیل هزینه های سنگین از این رادار بهره مند هستند گفت: میزان برد هوایی این رادار ۱۵۰ کیلیومتر است که در مواردی می توان تا برد ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر نیز از محاسبات آن بهره مند شد.
مرادپور با اشاره به اینکه سامانه رادار هواشناسی لرستان در دور دوم سفر رییس جمهوری بصورت رسمی بهره برداری خواهد شد افزود: ۸۰ میلیارد تومان جهت تامین این رادار از محل اعتبارات ملی هزینه و اعتبارات ابنیه و دکل از محل استانی تامین شده است همچنین امکان استفاده استان های همجوار از این رادار فراهم خواهد شد.
وی عنوان کرد: کاربرد این سامانه جهت پیش بینی های کوتاه مدت و در حدود چهار تا ۶ ساعت با درصد صحت بالاتر است که میزان بارش با شدت و مقدار بارندگی را پیش بینی می کند و با استفاده از این رادار امکان صدور پیش بینی های کوتاه مدت دقیق تر و پایش پدیده های مخرب جوی مانند تگرگ و بارندگی های شدید با هدف جلوگیری و کاهش خسارت ناشی از فعالیت این پدیده ها در مدت زمان کم فراهم خواهد شد

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=22677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.