آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024
3
داریوش حسن نژاد:

۴.۶ میلیون مترمکعب آب از ایستگاه پمپاژ «قمرود» لرستان اخذ شد

  • کد خبر : 22193
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
۴.۶ میلیون مترمکعب آب از ایستگاه پمپاژ «قمرود» لرستان اخذ شد
آب از ایستگاه پمپاژ آب "قمرود" شهرستان الیگودرز گرفته شده و پیگیری های لازم به منظور درخواست مجوز برای انجام مطالعات جدید و نحوه استفاده از حقابه منطقه از این است. ایستگاه در حال انجام است.

شرکت سازنده آب منطقه‌ای لرستان گفت: مجوز ۴٫۶ میلیون مترمکعب برداشت آب از ایستگاه پمپاژ آب “قمرود” شهرستان الیگودرز گرفته شده و پیگیری های لازم به منظور درخواست مجوز برای انجام مطالعات جدید و نحوه استفاده از حقابه منطقه از این است. ایستگاه در حال انجام است.

«داریوش حسن نژاد» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سال های گذشته پس از اتمام طرح انتقال آب «قمرود» به قم نماینده وقت الیگودرز در مجلس شورای اسلامی درخواست کرده بود تا یک ایستگاه پمپاژ برای جبران خطر احتمالی منطقه، در شهرستان باقی مانده است که با این امر اعلام شده است.

وی توضیح داد: پس از بررسی های انجام شده مشخص شد این ایستگاه ۲ میلیارد تومانی به شرکت برق بدهکار است، لوله کشی آن تملک و تخصیص آب نیست که درخواست تعیین تکلیف آن مطرح شده است.

حسن نژاد ادامه داد: با پیگیری های انجام شده ۴.۶ میلیون متر مکعب تخصیص آب این ایستگاه پمپاژ اخذ و درخواست مجاز برای انجام مطالعات جدید و نحوه استفاده از حقابه تخصیص داده شده با کمک مشاور به برنامه و بودجه ارسال شده تا پس از آن فنی لازم انجام شود.

وی افزود: باتوجه به این منبع اعتباری برای این طرح مشخص نشده، حال حاضر مراحل لازم برای صدور مجوز در ماده ۲۷ این است که در حال حاضر تا سرمایه گذاری سرمایه گذاری اختصاصی جذب شود که کاربرد این ایستگاه برای انتقال سالانه ۱۸۱ میلیون متر مکعب بود. در حالی که هم اکنون ۴٫۶ میلیون مترمکعب تخصیص دارد بنابراین ایجادات و خط لوله در حال حاضر زیاد توجیهی ندارد و به احتمال زیاد باید از پمپ های کمتری استفاده شود.

مدیر شرکت آب ای لرستان اختصاص داد: همچنین منطقه لازم برای اخذ مجوز ماده ۲۳ این طرح آغاز شده است تا یک برنامه معتبر باشد اما قبل از آن باید مطالعات انجام شود و سپس برای اخذ مجوز۲۳ اقدام شود که مطالعات نیز حداقل ۵۰۰ میلیون تا یک مورد باشد. میلیارد تومان نیاز دارد و امکان تامین آن از محل اعتبار استانی نیست.

حسن نژاد با بیان اینکه برخی ایستگاه های پمپاژ آب لرستان مانند “نیله” از سال ۸۳ تا دلیل مشکل اعتبار نیمه کاره مانده است بیان کرد: ایستگاه پمپاژ موسوم به قمرود ۲۲ پمپ دارد در حالیکه هم اکنون ممکن است از پنج مورد آن کمتر باشد. باید با توجه به این امر، مجوز ماده ۲۷ به منظور فروش برخی از این پمپ ها و هزینه انجام آن در انجام مطالعات و برخی از موارد اولیه انجام شود.

به گفته وی در صورت انجام این مراحل، ۷۰۰ زمین از اراضی موسوم به پروژه قمرودی که متاثر از خشکسالی است آبیاری خواهد شد.

حدود ۷۰۰ زمین زمین کشاورزی واقع در منطقه به دلیل کم آبی دچار مشکل شده اند و ایستگاه پمپاژ موسوم به « قمرود» واقع در ۲۰ کیلومتری الیگودرز بدون استفاده است.

در شرایطی که بسیاری از مناطق برای احداث ایستگاه های پمپاژ آب مشکل مجوز یا تامین اعتبار دارند، اکنون این مهم به عنوان یک زیرساخت چند صد میلیاردی در الیگودرز تومان است و با حمایت مسئولان ملی و استانی می توان روستانشینان منطقه را در جدال با کم آبی و خشکسالی قرار داد. یاری کرد تا ده ها روستای همسایه قمرود از بیکاری کشاورزان و مهاجرت به شهرها خالی از لطف نیست

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=22193

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.