آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 7 ذو القعدة 1445 Tuesday, 14 May , 2024
4

یاداشتی بر کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال

  • کد خبر : 21026
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
یاداشتی بر کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال
دیگو مارادونا فوتبالیست نابغه در زمین و محبوب تمام اقشار جامعه جهانی خارج از زمین است. فوتبالیستی که درصدر بهترین ها بوده و هست. او توانست مرز ها را بشکند و با فوتبال با تمام نژاد ها و زبان ها صحبت کند. او از موقعیت اجتماعی خود بار ها برای کمک به فقرا در آرژانتین، شرق دور، خاورمیانه و آفریقا استفاده کرد و توانست خارج از دنیای فوتبال درکنار ملت ها باشد. او در مصاحبه ای خود را " چه گوارای فوتبال " نامید به خود عنوان " اِل دیگو " داد و از سیاست های بی رحمانه کشور های غربی علیه جهان سوم و آسیا انتقاد کرد.

شیرین دارابی از خلاقیت و روان بودن روایت کتاب مارادونا چه گوارای فوتبال می گوید

شیرین دارابی پژوهشگر ادبیات و فعال هنری در یاداشتی کوتاه به کتاب ” مارادونا چه گوارای فوتبال ” اثر جدید مهدی بیرانوند پرداخت

مارادونا نامی آشنا در مستطیل سبز است که در ذهن یک نسل و در یاد یک تاریخ ماندگار شده است. این فوتبالیست آرژانتینی که اورا اسطوره بی تکرار می دانند خارج از دنیای ورزشی چهره ای سیاسی ، مبارز و بشردوستانه داشت تا آنجا که بارها جنگ های بی دلیل را محکوم و از سیاست های جنگ طلبانه امپریالیسم ها انتقاد کرد. در کنار این چهره ورزشی نامی آشنا در جهان مبارزه با ظلم دیده می شود دکتری آرژانتینی که ده هاست پرچم مبارزه با ظلم و امپریالیسم می باشد. از آنجا که مارادونا به این شخصیت مبارز که فرمانده چریک های کوبایی، کنگویی و بولیویای در برابر دست نشانده های آمریکایی بود علاقه زیادی داشت، اثر گذاری عمیقی را در ذهن و تفکر این ورزشکار فقید گذاشت.

حال می خواهیم به کتابی که تحت عنوان ” مارادونا چه گوارای فوتبال ” اثر مهدی بیرانوند پژوهشگر و روزنامه‌نگار ایرانی بپردازیم که به تازگی به ویترین کتابفروشی ها رسیده است.

مارادونا چه گوارای فوتبال همین عنوان کافیست تا هر علاقه مند به دنیای ورزش ، فوتبال و دنیای مبارزه را جذب خود کند. بنظر من انتخاب این عنوان بسیار هوشمندانه و خلاقانه است چرا که موفقیت هرکاری ابتدا انتخاب عنوان مناسب و جذاب آن است.

عنوان کتاب جذاب و هوشمندانه است سعی کردم در اولین فرصت
این کتاب را تهیه و بخوانم. علاقه به فوتبال و مارادونا کنار ، چه گوارا چهره یک انسانِ مبارز و حماسی ست. حک حماسه در اذهان کار بزرگی است و البته درد آشنای مردم بودن و برداشتن قدمی برای کاستن از درد و ظلم به آدمها هر جای دنیا و هر کجای دوره و زمانه باشد بی شک قدر و ارزش فراوانی دارد.
شاید درمورد اینکه مارادونا خود را چه گوارا ی فوتبال نامید علاقمندان به او و این رشته ورزشی شنیده باشند ولی دلیل و عمق شناخت مارادونا از چه گوارا و تاثیر او و دیگر مبارزان و رهبران سیاسی دنیا از جمله فیدل کاسترو در زندگی مارادونا حتی تا پای جانش از خواندنی های این کتاب است.

این کتاب به قلم روان و توانمند مهدی بیرانوند که مسلط به زندگی ورزشی و شخصی مارادونا ، با درون مایه مبارزه با امپریالیسم و بی عدالتی نوشته شده به گونه ای که علاقه مندان به فوتبال و مارادونا با ورق زدن زندگی او به اطلاعات و شناخت دوباره ایی از این فوتبالیست اسطوره ایی آرژانتین برسند.

زندگی پر فراز و نشیب و گذر دیگو مارادونا از فقر ، شهرت ، ثروت و رسیدن به موفقیت در اوج فوتبال و اوج انسانیت در تمامی لحظات یک زندگی ورزشی.

– نگاهی کوتاه به بخش ویژه کتاب

دیگو مارادونا فوتبالیست نابغه در زمین و محبوب تمام اقشار جامعه جهانی خارج از زمین است. فوتبالیستی که درصدر بهترین ها بوده و هست. او توانست مرز ها را بشکند و با فوتبال با تمام نژاد ها و زبان ها صحبت کند. او از موقعیت اجتماعی خود بار ها برای کمک به فقرا در آرژانتین، شرق دور، خاورمیانه و آفریقا استفاده کرد و توانست خارج از دنیای فوتبال درکنار ملت ها باشد. او در مصاحبه ای خود را ” چه گوارای فوتبال ” نامید به خود عنوان ” اِل دیگو ” داد و از سیاست های بی رحمانه کشور های غربی علیه جهان سوم و آسیا انتقاد کرد.

دیگو آرماندو مارادونا در مصاحبه ای تلوزیونی در این باره گفت: بله من چه گوارای فوتبال هستم. می دانید چرا؟ چون شما می توانید با من درمورد هرچیزی صحبت کنید و جواب منطقی بگیرید.من فقر را لمس کردم و در خیابان بزرگ شدم. من یک سرمایه دار نبوده ام. گرسنگی را می فهمم و با پای برهنه در زمین های خاکی فوتبال بازی کردم . شما در مصاحبه با دیگر فوتبالیست ها فقط می توانید درمورد دنیای فوتبال و تجارت فوتبالی صحبت کنید اما با من درمورد هرچیزی از جوامع جهانی می توانید حرف بزنید.

من به مردم اهمیت میدهم. هر قولی که به آنها داده ام به آن عمل کرده و هیج گاه خود را از مردم دور نکردم. من می دانم که جنگ و فقر در کجا وجود دارد. سیاست ها را می شناسم و می‌دانم که کشور های سرمایه دار چه ظلمی به مردم آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین کرده اند. من برای جمع آوری ثروت فوتبال بازی نکردم و هرجایی که نیاز بود دست مزد هایم را برای محرومین هزینه کرده ام. این زندگی من است. من این زندگی را دوست دارم و به آن افتخار می کنم. فوتبالیست های دیگر برای جلب توجه بارها با کشور های سرمایه دار دست دوستی دادند و در برابر ظلم آنها سکوت کردند. من زندگی و شهرتم را برای جلد مجلات و رسانه های زرد مشهور خرج نمی کنم. برای من نزدیکی به مردم و جوامع فقیر مهم است. محبوبیت باید پاک باشد و برای مردم خرج شود. در جهان گرسنگان بسیاری داریم اما چرا فوتبالیست ها برای آنان بانک خوراک و پوشاک تهیه نمی کنند؟ ثروت تمام فوتبالیست های مشهور دنیا می تواند تمام مردم آفریقا را سیر کند اما آنها چه می کنند؟ آنها برای جلب توجه و رفتن به تیم های مشهور اروپایی این پول را هزینه می کنند. من بارها همانند یک انقلابی از درد و زخم های خاورمیانه سخن گفتم از اسرائیل دور ماندم و به مبارزات مردمی احترام گذاشتم. انقلابات مردمی در آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه همیشه برای من الگو بوده و یاد گیری مرام مبارزه آنان برایم یک آرزو. به من اتهام دیوانه بودن زدند و به چه گوارا اتهام بی خدایی و بی رحم بودن. قطعا هر انسانی در جهان امروز برای محرومین مبارزه کند و به کسی باج ندهد به او اتهاماتی این چنین می زنند‌. پس بهتر است مرا چه گوارای فوتبال بنامند. ما در کنار مردم جهان سوم و خاورمیانه خواهیم بود و سرمایه داران در کنار کارخانجات اسلحه سازی و برج سازی خواهند ماند‌. یا مرگ یا وطن

خلاقیت نویسنده را باید از روایت مستند گونه سخنان دیگو آرماندو مارادونا دید وی در در این مصاحبه نشان از جهان بینی و درک مشکلات جهانی از نظر مارادونا دارد.

مارادونا در کنار فوتبال با تمام فراز و فرود های شخصی و اجتماعی اش توانست از خود یک انسان کامل و مبارز پروش دهد. گویی او نمی خواست مجسمه دست ساز رسانه ها و تفکرات امپریالیستی باشد. پس باید از او بعنوان چه گوارای فوتبال یاد کنیم.

شیرین دارابی – فعال هنری ، پژوهشگر ادبیات

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=21026

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.