آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024
3

ملاحظات زیست محیطی در آیین‌های محرم

  • کد خبر : 17321
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
ملاحظات  زیست محیطی در آیین‌های محرم
پخش و توزیع نذورات در ظروف یكبار مصرف پلاستیكی در ایام محرم افزایش می‌یابد و از آنجایی كه استفاده بی‌رویه از این ظروف خطر جدی را متوجه سلامت شهروندان و محیط زیست می‌كند، ارایه راهكار‌های مناسب و فرهنگ‌سازی در این مقوله ضروری است.

پخش و توزیع نذورات در ظروف یكبار مصرف پلاستیكی در ایام محرم افزایش می‌یابد و از آنجایی كه استفاده بی‌رویه از این ظروف خطر جدی را متوجه سلامت شهروندان و محیط زیست می‌كند، ارایه راهكار‌های مناسب و فرهنگ‌سازی در این مقوله ضروری است.
عاشقان و دوستداران اهل بیت (ع) با فرارسیدن ماه محرم با برپایی مجالس عزاداری در مساجد و تِكیه‌ها اقدام به برگزاری سوگواری برای سیدالشهدا(ع) و یاران باوفای آن حضرت می‌كنند. تشكیل هیأت مذهبی، برپایی‌ایستگاه‌های صلواتی و دادن غذا‌های نذری از هر كوی و برزنی از جمله جلوه‌های عشق و ارادت مردم به اهل بیت(ع) است. در سال‌های گذشته استفاده از ظروف یكبار مصرف برای توزیع نذری آنچنان كه به شكل امروزی استفاده می‌شود مرسوم نبود. پختن غذا‌های نذری در ظروف چینی یا ملامین و لیوان‌های شیشه‌ای و یا استیل آنچنان اهمیت داشت كه مردم گاهی نیز نذر این چنین ظروف را می‌كردند. امروزه دیگر خبری از آن ظرف‌ها نیست و مصرف ظروف یكبار مصرف پلاستیكی در ایام محرم و ماه رمضان كه فصل نذری دادن است بسیار زیاد می‌شود، افزایشی كه پیامد‌های منفی بسیاری برای محیط زیست به همراه دارد. ریختن پسماند ناشی از نذورات در سطح معابر، پیاده رو‌ها و جوی آب‌ها از طرفی آلودگی شهری را ایجاد می‌كند و از طرف دیگر معضل‌های محیط زیستی را سبب می‌شود كه در گذر زمان راهیابی این مواد آلاینده به طبیعت باعث تخریب محیط زیست در بلندمدت خواهد شد.
«دهه ابتدایی محرم و ایام اربعین، هیأت‌های مذهبی فعالیت بیشتری دارند. مردم هم نذوراتی دارند كه بیشتر در ظروف یكبارمصرف سرو می‌شود. شاید به ندرت به این موضوع دقت كرده باشیم كه مصرف همین ظروف یكبارمصرف كه نوشیدنی و خوراكی داغ را در آن سرو می‌كنیم، می‌تواند ازنظر بهداشتی ایجاد مشكل كند. همه این‌ها با اعتقادات و آنچه اسلام وظیفه ما كرده تا از سلامت خود و محیط زندگیمان محافظت كنیم منافات دارد. طبق گزارش‌ها و تحقیقات انجام‌شده، نوشیدنی‌ها و غذای داغ وقتی وارد ظروف پلاستیكی می‌شوند باعث ورود ریز پلاستیك‌ها به بدن و متعاقب آن ایجاد مشكلاتی برای سلامتی می‌شود. پلاستیك‌هایی كه بعد از این ایام می‌بینیم و حتی سطل‌های زباله پاسخگوی حجمشان نیست، برای آب، خاك و سلامت مضر است. »
 
** استفاده از ظروف پلاستیكی برای نذورات تهدیدی برای سلامت
با فرارسیدن ماه محرم مردم بسیاری از نذورات خود را در ظروف پلاستیكی و یكبار مصرف در هیأت‌ها، تكایای مذهبی و مساجد توزیع می‌كنند. در این ظروف به علت گرمی غذا مواد اسیدی و خطرناكی تولید می‌شود كه تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب می‌شود. لیوان‌های یكبار مصرف پلاستیكی به علت سرطان‌زا بودن و توزیع نوشیدنی گرم در آن‌ها بسیار آسیب‌زا هستند. بنابراین استفاده از لیوان‌های كاغذی می‌تواند جایگزین ظروف پلاستیكی شود. ظروف گیاهی و آلومینیومی گران‌تر از ظروف یكبار مصرف با پایه پلاستیكی هستند، ولی اگر در زمینه افزایش بیماری سرطان در نتیجه استفاده از ظروف پلاستیكی اطلاع‌رسانی شود، اقشار مختلف مردم می‌پذیرند.
 
** اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در میان عزاداران
برای فرهنگ‌سازی در این زمینه ائمه جمعه و مداحان نیز می‌توانند نقش بسزایی ایفا كنند و در این ایام كه مردم بیشتر در مساجد و حسینیه‌ها حضور دارند در جلسات و سخنرانی‌های این ایام در انتقال مفاهیم كاربردی محیط زیستی به عزاداران حسینی ورود داشته باشند. فعالان محیط زیستی با انجام كار‌های فرهنگی در جهت حذف این ظروف در میان خانواده‌ها و عزاداران می‌توانند به آگاه‌سازی بپردازند و با جایگزین كردن ظروف گیاهی برای حفاظت از محیط زیست شهر تلاش كنند.
 
** آلودگی شهری با رهاسازی پسماند
عزاداران و شهروندان باید نسبت به جمع‌آوری پسماند‌های ناشی از نذورات به صورت خود جوش اقدام و با مدیریت لازم می‌توانند از آلودگی شهری جلوگیری كنند. رهاسازی پسماند ناشی از نذورات در سطح معابر و نهر‌ها موجب آلودگی شهری شده و به بروز معضلات زیست محیطی منجر می‌شود. شهروندانی كه نذر خود را در لیوان‌ها و یا بسته‌های یكبار مصرف ادا می‌كنند، باید همزمان سطل زباله یا كیسه‌های زباله بزرگ نیز تهیه كنند و در محل قرار دهند تا از پخش این ظروف در خیابان جلوگیری شود. مسوولان هیأت‌ها و تكایا نیز باید در جمع‌آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال كنند و با توجه به افزایش حجم آب گرفتگی معابر به دلیل ریختن ظروف در نهر‌های آب، لازم است مساجد و تكایا نسبت به جمع‌آوری این ظروف پس از مصرف اقدام كنند. اسراف و دور ریختن نذری و غذای سالم، شایسته عزاداران امام حسین (ع) نیست و اینگونه رفتار دور از اخلاق است. بنابراین با اطلاع‌رسانی و عمل به این توصیه‌ها می‌توان همزمان با برپایی مراسم عزاداری و رعایت بهداشت به حفظ محیط زیست نیز كمك كرد

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=17321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.