آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 23 شوال 1445 Wednesday, 1 May , 2024
2
سرهنگ‌سعید بارانی:

توصیه های پلیس لرستان در پیشگیری از کیف‌قاپی

  • کد خبر : 15471
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
توصیه های پلیس لرستان در پیشگیری از کیف‌قاپی
رئیس پلیس پیشگیری لرستان توصیه کرد: با بررسي پرونده‌ها نشان می‌دهد که سارقان کیف‌قاپ و جیب‌بر معمولاً با برنامه‌ریزی مناسب و برآورد وضعيت مکان و زمان؛ و اطمينان از عدم حضور مأموران در فرصتي مناسب مبادرت به انجام عمل مجرمانه خود می‌نمایند.

توصیه‌های پلیس لرستان در پیشگیری از کیف‌قاپی
رئیس پلیس پیشگیری لرستان توصیه کرد: با بررسي پرونده‌ها نشان می‌دهد که سارقان کیف‌قاپ و جیب‌بر معمولاً با برنامه‌ریزی مناسب و برآورد وضعيت مکان و زمان؛ و اطمينان از عدم حضور مأموران در فرصتي مناسب مبادرت به انجام عمل مجرمانه خود می‌نمایند.
 به گزارش یافته، سرهنگ “سعید بارانی” با توصیه به شهروندان اظهار داشت: با بررسي پرونده‌ها نشان می‌دهد که سارقان کیف‌قاپ و جیب‌بر معمولاً با برنامه‌ریزی مناسب و برآورد وضعيت مکان و زمان و اطمينان از عدم حضور مأموران در فرصتي مناسب مبادرت به انجام عمل مجرمانه خود می‌نمایند، پايين بودن هزينه جرم، سهل‌الوصول بودن زمینه‌های ارتکاب باعث روي آوردن جوانان بيکار، ولگرد و شرور به ارتکاب این‌گونه جرائم شده است.
چون پديده سرقت در کليه جوامع بشري با آداب، سنن، مذاهب فرهنگ‌سازی متنوع همواره در تضاد بوده و توقع مردم از ناجا، اتخاذ تمهيدات و تدابير لازم در جهت پيشگيري و مقابله با اين معضل اجتماعي و ايجاد محيط و فضائي ناامن براي این‌گونه سارقان است و گزارش‌های واصله مبين اين است که ۹۵ درصد سارقان مرد و ۵ درصد از آنان زن هستند و عواملي مانند بيکاري، تورم، اعتياد، ضعف ايمان، عدم توجه به توصیه‌ها هشدارهای پليسي، عدم کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار پس از آزادي از زندان، عدم برخورد قاطع مقامات قضايي با بزه‌کاران در وقوع این‌گونه سرقت‌ها که سرقت‌های توأم با خشونت تلقي می‌شود تأثیر بسزايي دارند.
جهت پيشگيري از وقوع سرقت‌های مذکور و کاهش آن عواملي متعددي از قبيل تأمین نيروي انساني جهت پوشش انتظامي با توجه به گستردگي جمعيت، جغرافياي جرم، افزايش هزینه‌های جرم، کاهش و تقليل فرصت‌های مجرمانه با آگاه‌سازی عمومي و هشدارهای پليس تأثیرگذار هستند که شايسته است در سال پيشگيري از جرم سرقت، با تشديد اقدامات گذشته، کليه پلیس‌های تخصصي با محوريت پليس پيشگيري و متمرکز کردن توان مديريتي تمهيدات ویژه‌ای را اتخاذ و اجرا نمايند تا شاهد کاهش آمار کیف‌قاپی و جیب‌بري باشيم.
۱- شگردهاي متداول کیف‌قاپی و انواع ربايش با روش قاپ‌زنی:
الف – گردنبند قاپي که سارقان به‌صورت زوجي يا انفرادي اقدام به سرقت و اغلب از بانوان و کودکان می‌نمایند.
ب- سرقت اموال (کيف و وجه) از داخل اتومبيل در حضور مالک که به‌صورت اتفاقي درصورتی‌که اموال در معرض ديد باشند و يا به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و اغلب در تقاطع‌ها و پشت چراغ‌قرمز صورت می‌گیرد.
پ- سرقت وجه نقد و چک مسافرتي از داخل بانک‌ها که در اين شيوه سارقان وارد بانک‌ها شده و در فرصت مناسب چک و وجوه نقد را از روي پيشخوان بانک قاپيده و با موتورسیکلت متواري می‌شوند.
ت- سرقت به روش پنچر کردن اتومبیل‌ها که در اين شيوه سارقان در فرصت مناسب خودروي مالباخته را در مسير پنچر کرده و در زمان تعويض لاستيک اقدام به سرقت کيف و يا وسايل وي از داخل اتومبيل کرده و متواري می‌شوند.
ث- روش جديد ديگر اينکه سارقان با آلوده کردن عمدي کت سوژه با موادي از قبيل تخم‌مرغ يا بيسکويت درزمانی که سوژه کت محتوي وجوه را از تن بيرون آورده اقدام به قاپيدن کيف وي کرده و متواري می‌شوند.
ج- سرقت و کیف‌قاپی با خودرو که سارقان با مخدوش کردن و ناخوانا کردن پلاک اتومبيل خود اغلب کيف بانوان را قاپيده و سپس با اتومبيل متواري می‌شوند.
ه- سرقت از مغازه‌ها که سارقان به بهانه خريد موبايل يا طلا و… وارد مغازه شده و در فرصت مناسب اقدام به قاپيدن اموال کرده و با موتورسيکلت متواري می‌شوند.
۲- عوامل تأثیرگذار بر وقوع سرقت‌ها:
عوامل زمینه‌ای: عواملي هستند که بسترساز تغييرات در وقوع، کشف و کيفيت جرم هستند که به آن‌ها به شرح مندرج در ذيل اشاره می‌شود:
الف- فقر، تورم و بيکاري و وجود فرصت‌های نابرابر و بهره‌مندی تبعیض‌آمیز اقشار و گروه‌ها از فرصت‌ها.
ب- اعتياد پدیده‌ای جرم‌زا بوده که ازهم‌پاشیدگی کانون خانواده‌ها و بی‌سرپرستی زنان و انحرافات عديده و رشد و تربيت ناصحيح فرزندان و بروز ناهنجاری‌های رفتاري در آنان و نيز سرقت به‌منظور تأمین هزينه اعتياد از حداقل پیامدهای اين پديده شوم است.
ج- توزيع نابرابر ثروت در جامعه و اميد نداشتن اکثر جوانان به آینده‌ای روشن و امیدبخش که بعضي از آنان به خاطر ضعف اعتقادات به سرقت روي می‌آورند.
د- افزايش بی‌رویه روان‌گردان‌ها و مواد مخدر صنعتي که باعث گرايش جوانان به سرقت شده تا بتوانند مواد مصرفي خود را تأمین نمايند.
توصیه‌های لازم در خصوص پيشگيري از «کیف‌قاپی»
از حمل كيف خود در مواقع غيرضروري بپرهيزيد.
هنگام دريافت پول از بانــك حركات اطرافيان خود به‌ویژه راكبين موتورسیکلت‌ها را در داخل و خارج بانك، دقيقاً زير نظر بگيريد.
معمولاً کیف‌قاپ‌ها در اطراف بانک‌ها، دفترخانه‌ها، بنگاه‌ها، مراكز خريد و نقاط خلوت كمين می‌کنند. بنابراين هنگام دريافت و حمل پول در چنين اماكني مراقبت بيشتري از كيف خود به عمل‌آورید.
حتی‌الامکان جهت تردد از وسایط نقليه عمومي استفاده نمایید.
مراقب افراد ناشناسي كه به شما نزديك می‌شوند باشيد.
هرگز وجوه نقد و اشياء گران‌قیمت خود را با کیسه‌های نايلوني روشن يا ساک‌های غيراستاندارد حمل نكنيد.
به‌هیچ‌وجه محتويات داخل كيف خود را در معرض ديد افراد ناشناس قرار ندهيد.
كيف خود را با دستي كه مجاور ديوار يا جوي آب است حمل نموده و از حركت در سطح خيابان جداً بپرهيزيد.
چنانچه مجبور به حمل پول نقد با كيف هستيد، حتماً از كيفي استفاده نمایید كه داراي دسته محكمي باشد.
چنانچه مجبور به حمل پول نقد با كيف هستيد، حتی‌الامکان سعي نمایید از اقوام يا دوستان خود به‌عنوان مراقب و همراه كمك بگيريد.
به هنگام سوارشدن به اتوبوس‌های شهري و در اماكن شلوغ بجاي گرفتن بند كيف، دهانه آن را در دست گرفته و حتی‌الامکان كيف را در مقابل سينه خود قرار دهيد.
بهتر است بدانيد كــه کیف‌قاپ‌ها معمولاً با موتورسیکلت‌های تندرو و يك نفر ترک‌نشین با كلاه اقدام به کیف‌قاپی می‌کنند.
هنگام استفاده از تلفن عمومي کیف‌دستی خود را حتي براي لحظه‌ای زمين نگذاريد.
به هنگام حمل كيف پول خود سعي نمایید افكار پراكنده را به ذهن خود راه نداده و بدون اينكه توجه ديگران را به خود جلب نمایید تمام حواس و تمركز خود را بر روي كيف قرار دهيد.
از آويزان نمودن كيف خود به پشت صندلي در رستوران‌ها و … خودداري نمایید. هنگام دريافت پول از بانك حركات اطرافيان خود را در داخل و خارج بانك زير نظر بگيريد.
بانوان بيشترين افرادي هستند كه سوژه‌های سرقت کیف‌قاپی براي آن‌ها اتفاق می‌افتد.
از جابجايي طلا و جواهرات قيمتي و غیرضروری به همراه خود خودداري كنيد.
در هنگام استفاده از تلفن كيفتان را نزديك بدنتان يا در دستي كه آزاد است قرار دهيد.
در هنگام استراحت روي نیمکت‌های پارك مراقب كيفتان باشيد زيرا در اين زمان ممكن است از پشت سر كيفتان توسط سارق كشيده و قاپيده شود.
به‌طورمعمول دو موتورسوار با يكديگر به سرقت از سوژه می‌پردازند. موتورسوار اول كيف را می‌قاپد و موتورسوار دوم براي جلوگيري از تعقيب سارق اول مانع پيگيري مالباخته می‌شود و به‌ظاهر نشان می‌دهد خودش سارق را تحت تعقيب قرار می‌دهد. با هوشياري مشخصات را به پليس اطلاع دهيد.
از قرار دادن کیف‌دستی يا سامسونت روي كاپوت، سقف اتومبيل، داشبورد و يا صندلی‌های جلو و عقب به‌صورت آشكار خودداري كنيد.
اگر كيفتان قاپيده شد، آن را رها كنيد تا موردحمله قرار نگيريد و يا دنبال كيف كشيده نشويد.
بند كيفتان را دور گردن يا مچتان نيندازيد، زيرا ممكن است هنگام قاپيدن زوري به شما آسيب و صدمه وارد آيد.
از رها كردن كيف در سبد خريد فروشگاه يا روي پیشخوان باعث ايجاد دردسر می‌شود.
از حمل پول در پلاستيك دسته‌دار خودداري نماييد.
ممكن است سارقين پس از خروج شما از بانك با تعارف آبميوه و غذاي مسموم شمارا بی‌هوش و پول شمارا به سرقت ببرند بنابراين از پذيرفتن هرگونه مواد خوراكي از عابرين و رانندگان عبوري خودداري نماييد.
فرد يا افرادي بالباس شخصي و يا نظامي پس از خروج از بانك و در خيابان خود را به‌عنوان امور معرفي و قصد بازرسي از شمارا داشت حتماً به ديده شك و ترديد بنگريد و از وي كارت شناسايي و برگ مأموریت بخواهيد.
در هنگام عبور از کوچه‌های خلوت مراقب موتورسوار باشيد.
هنگام سوار يا پياده شدن و يا باز كردن درب خودرو، مواظب كيف خود باشيد.
حتی‌المقدور از پیاده‌رو حركت كنيد.
اگر هنگام خروج از بانك ديديد خودرو شما پنچر است احتمالاً کیف‌قاپ‌ها و سارقين درب بانکي در انتظار شما هستند
۱از حمل و جابه‌جایی وجوه نقد زياد و اسناد و مدارک معتبر و اشياي باارزش در مواقع غيرضروري جداً خودداري کنيد.
۲ از به نمايش گذاشتن محتويات کيف خود در انظار عمومي خودداري کنيد.
۳ در اماکن شلوغ مراقبت بيشتري از اموالتان داشته باشید
۴ چنانچه قصد حمل پول نقد داريد، از چک‌های تضميني بین‌بانکی استفاده کنيد.
۵ مشخصات اموال داخل کيف را ضبط و نگهداري کنيد.
۶چنانچه در اماکن شلوغ احساس می‌کنید، افرادي غيرطبيعي به شما چسبيده يا هل می‌دهند هوشيارتر باشيد و مراقبت بيشتري از کيف و محتويات جيبتان کنيد.
۷ چنانچه قصد رفتن به محلي رادارید که حمل کيف ضرورت ندارد از بردن کيف خودداري کنيد.
۸سعي کنيد به حرکات فيزيکي اطرافيان خود در اماکن عمومي و معابر شلوغ دقت و حساسيت داشته و در صورت برخورد با رفتار غيرطبيعي افراد دقت کافي کرده و ضمن حفظ خونسردي مراقبت بيشتري از اموال همراه خود داشته باشيد.
۹زماني که از بانک پول دريافت می‌کنید، حتی‌الامکان سعي کنيد از وسايط نقليه شلوغ مانند اتوبوس يا ایستگاه‌های تاکسي استفاده نکنيد.
۱۰از قرار دادن پول و اشياي گران‌بها در جیب‌های بيروني البسه خود خودداري کنيد.
۱۱چنانچه از سوارشدن به اتومبیل‌های مسافرکش دررسیدن به مقصد استفاده می‌کنید، دقت و هوشياري لازم را داشته باشيد و اگر راننده يا سرنشين اتومبيل از شما خواستند حرکاتي از قبيل درخواست باز و بسته کردن درب يا تنظيم آيينه و… انجام دهيد، مراقب باشيد، چراکه اين حرکات معمولاً براي انحراف افکار شما و سرقت محتويات جيب مسافران بوده است.
۱۲چنانچه در اتومبيل متوجه سرقت اموال خود توسط سارقان شديد، ضمن حفظ خونسردي مشخصات اتومبيل و سرنشينان را به خاطر بسپاريد و در محل مناسبي از اطرافيان کمک بگيريد و شتاب‌زده برخورد نکنيد.
۱۳ از سوارشدن به اتومبیل‌هایی که در صندلي عقب کارتن خالي، يک نفر به‌عنوان مريض و يا پاشکسته قرار می‌گیرد و راننده مانع سوارشدن ديگران و يا اصرار به سوارشدن در صندلي جلو کنار شخص ديگر می‌کند، جدا خودداري کنيد که اين حيله سارقان جیب‌بر داخل خودرو است.
۱۴ اگر فردي به‌عنوان خارجي با اداي کلمات نامفهوم عربي يا انگليسي از شما تقاضاي مشاهده پول‌های ايراني و چک‌های مسافرتي و تضميني کرد، از ارائه تمام وجوه خود به وي جدا خودداري کنيد.
۱۵ از در اختيار گذاشتن پول براي تعويض مشاهده آن به افراد ناشناس خودداري شود.
۱۶ چنانچه افرادي به‌عنوان پليس به شما مراجعه کردند تا زماني که کارت شناسايي آنان را رؤیت نکرده و هويت آن‌ها برايتان محرز نشده، از گذاشتن کيف، مدارک و وجوه خود در اختيار اين افراد جدا پرهيز کنيد.
۱۷ بزهکاران تحت عنوان مأموران نهادهاي دولتي اخاذي می‌کنند، بنابراين در برخورد با افرادي که خود را این‌گونه معرفي کرده و سعي در بازرسي بدني يا رؤيت محتويات کيف و جيب شما دارند، هوشيارانه برخورد کنيد.
۱۸ بزهکاران کف زن با در دست گرفتن پول‌های اسکناس يا چک‌های شما به‌طور سريع و غیر محسوس در شمارش يا جابه‌جایی در دستان خود مقداري از آن را کف‌زنی و بقيه را به شما عودت می‌دهند، پس در برخورد با این‌گونه موارد قبل از ترک شخص از محل حتماً پولتان را شمرده و در صورت کسر بودن نسبت به دستگيري کف زن با همکاري اطرافيان اقدام کنيد.
۱۹ خانم‌ها در اماکن شلوغ کيف خود را در قسمت جلوي بدن و در معرض ديد خود قرار دهند.
۲۰ در صورت بروز هرگونه سرقت حتماً مراتب را در مراجع انتظامي اعلام و تشکيل پرونده کنيد.
۲۱ چنانچه قصد واريز وجه به‌حساب افراد ديگر رادارید، از بانک دارنده حساب‌جاری در آن بخواهيد چکي با همان مبلغ در وجه حساب شخص طلبکار يا موردنظر شما صادر کند و به‌این‌ترتیب از حمل پول زياد و يا چک‌های مسافرتي جداً خودداري کنيد. ضريب ايمني چک‌های بین‌بانکی و جاري نسبت به ديگر چک‌ها بالاتر است.
۲۲ در مراکز خريد، اجناس خریداری‌شده را با فرزندان کوچک خود تنها نگذاريد.
۲۳از سپردن وسايل خریداری‌شده در مراکز خريد به افراد غير و ناآشنا خودداري کنيد.
۲۴ ازآنچه سارقان را به‌سوی شما جذب می‌کند، وضعيت ظاهري، کيف و يا برجستگي جيب شما است، ازاین‌رو حتی‌الامکان سعي کنيد، وجوه خود را در قسمت‌های پنهان و يا خانم‌ها در جیب‌های خود حمل کرده و کيف را در مواقع ضروري حمل کنيد.
۲۵هر مکاني که خانم‌ها در آن تردد می‌کنند و يا تجمع دارند، می‌تواند محلي براي وقوع سرقت و کيف زني باشد که رعايت موارد ايمني ضروري است.
۲۶ همواره جهت خريد و معاملات از کارت اعتباري و ساير خدمات بانکي که نياز به وجه نیست استفاده کنيد.
۲۷ هنگام گرفتن وجوه نقد از بانک، مواظب افراد مشکوک بخصوص موتورسواراني که تک نشين با کلاه‌دارند باشيد.
۲۸از نگهداري فيلم و تصاوير خانوادگي درگوشی همراه خودداري کنيد تا در صورت سرقت مورد سوءاستفاده قرار نگيرند.
۲۹ هوشياري مأموران انتظامي اماکن عمومي، زیارتگاه‌ها، پایانه‌های مسافربري و… می‌تواند بازدارندگي را در پي داشته باشد.
۳۰ چنانچه سارقان را با همراه داشتن فرزندان کوچک خود در محل دستگير کرديد، تحت تأثیر گريه و يا التماس سارقان قرار نگيريد؛ اين شگرد سارقان جهت فريب مردم به هنگام گير افتادن و رهايي است، حتماً آنان را به پليس معرفي کرده تا ساير جرايم ارتکابي آنان بررسي شود.

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=15471

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.