آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024
2

چراخیلی زود همدیگر را ” حذف ” میکنیم؟

  • کد خبر : 8143
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
چراخیلی زود همدیگر را ” حذف ”  میکنیم؟
( - Resilience - Resistance ) به مفهوم ساده عبارت است از قدرت صبر؛ تحمل؛ میزان انعطاف پذیری و ظرفیت و جنبه ما در مواجهه با معضلات؛ مشکلات؛ تهدیدها و اینکه چگونه در برخورد با آنها بازنده میدان نباشیم. امروزه یک اصطلاحی زیاد بکار برده می‌شود تحت عنوان بلاک کردن ( Block ). آنقدر ظریف و شکننده و بی حوصله شده ایم که به محض آنکه با کسی مشکل پیدا کرده و یا طبق رأی و نظر ما نباشد سریع او را " حذف " میکنیم. چرا؟!؟

چرا خیلی زود همدیگر را
” حذف ” میکنیم؟!؟

( – Resilience – Resistance ) به مفهوم ساده عبارت است از قدرت صبر؛ تحمل؛ میزان انعطاف پذیری و ظرفیت و جنبه ما در مواجهه با معضلات؛ مشکلات؛ تهدیدها و اینکه چگونه در برخورد با آنها بازنده میدان نباشیم.
امروزه یک اصطلاحی زیاد بکار برده می‌شود تحت عنوان بلاک کردن ( Block ). آنقدر ظریف و شکننده و بی حوصله شده ایم که به محض آنکه با کسی مشکل پیدا کرده و یا طبق رأی و نظر ما نباشد سریع او را ” حذف ” میکنیم. چرا؟!؟
حذف کردن و بلاک کردن دیگران در خیلی موارد بدین معنی است که : من هنر برقراری ارتباط ندارم. من مهارت مردمداری و روابط عمومی ندارم. من نمی‌توانم نظرات مخالف دیگران را تحمل کنم. من حوصله گفتگو و جر و بحث و کشمکش را ندارم. من دوست دارم همه تابع من باشند. من نظر دیگران برایم مهم نیست و هر چی من میگم درسته. و…
به نظر می‌رسد دو اشکال اساسی وجود دارد :
۱- ما آموزش و تربیت درست در مورد استفاده از فضای مجازی و ابزارهای نوین ارتباطی را فرا نگرفته ایم و سواد رسانه ای لازم و کافی نداریم.
۲ – متولیان تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش کشور خصوصا پدر و مادرها ( والدین) همپای میزان فراگیر شدن تکنولوژی و تغییرات مربوط به موبایل و اینترنت و ماهواره رشد و توسعه پیدا نکرده اند.
به اعتقاد بنده ؛ ” تربیت مجازی” یکی از حلقه های مفقوده فرهنگی اجتماعی کشور ما در عصر حاضر است. تربیت مجازی یعنی ارکان ذیمدخل کار مانند خانواده؛ مسجد؛ مدرسه؛ صدا و سیما؛ دانشگاه؛ حوزه های علمیه؛ ارشاد و… هیچ کدام بطور منسجم و مستمر و همراستا ؛ پا به پای تکنولوژی پیش نرفتند و سیاست‌های سلیقه ای و لحظه ای و غلط فرهنگی و ارتباطی کشور باعث شده تا میزان صبر و حوصله و ظرفیت تحمل یکدیگر و در یک کلام تاب آوری عمومی بسيار افت پیدا کند.
اگر ما بجای سیاست نادرست فیلتر کردن و مسدود کردن و پارازیت فرستادن؛ سیاست تقویت کارکرد مساجد و هیات‌ها؛ تقویت کتابخانه ها و کتاب‌های درسی؛ تقویت آموزش های همگانی شهروندی؛ تقویت شفاف سازی امور و پاسخگویی را سرلوحه کارها قرار می‌دادیم؛ امروز؛ دچار از هم گسیختگی ارتباطی میان پدر و مادر با بچه ها؛ همکاران ادارات با یکدیگر؛ قهر و دوری همسایه ها از هم؛ اختلاف های ورزشکاران؛ هنرمندان و… نمی‌شدیم. از سوی دیگر؛ سرمایه اجتماعی با دو رکن مهم اعتماد و مشارکت؛ رابطه مستقیمی با تاب آوری اجتماعی دارد. هر کدام که آسیب ببینند دیگری هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مردمی که به یک سیستم اعتماد نداشته باشند؛ قدرت و ظرفیت و میزان مقاومتشان در برابر مواجهه با مشکلات و چالش‌ها و تهدیدات هم آسیب می‌بیند و این نکته بسیار مهمی است. امید است همه ما در حد و اندازه خود به گونه ای رفتار کنیم و آموزش ببینیم که سریع دست به ” حذف ” یکدیگر نزنیم. حذف کردن سریع یکدیگر آسیب جدی به موضوع ” صله رحم ” زده که متاسفانه پیوندهای گرم خانوادگی و دوستی را نیز از هم گسسته است.؟!؟.

حسن خسروی

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=8143

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.