آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 27 شوال 1445 Sunday, 5 May , 2024
4

اسباب بازی برای کودک خوب است یا بد!؟

  • کد خبر : 6164
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱:۰۲
اسباب بازی برای کودک خوب است یا بد!؟
اسباب‌بازی‌ها در انواع مختلف، موجب سرگرمی کودکان می‌شوند و نقش مهمی را در رشد آن‌ها ایفا می‌کند، اما باید یادآور شد که گاهی هم این اسباب بازی های سرگرم کننده، می‌تواند موجب آسیب به کودکان و حتی باعث بیماری آن‌ها شود. در دنیا، میلیون‌ها اسباب‌بازی وجود دارد و هرساله صدها اسباب بازی جدید، از انواع مختلفِ آن، نیز به بازار می‌آید، حال به آمارهایی که سازمان ملی کودکان سالم در این خصوص ارائه داده است توجه کنید: افتادن و خفگی بیشترین علت مرگ میر کودکان را تشکیل می‌دهد

الزامی برای توجه والدین؛
اسباب‌بازی برای کودک خوب است یا بد!؟
فرشید گله‌داری
نویسنده و روزنامه‌نگار
اسباب‌بازی‌ها در انواع مختلف، موجب سرگرمی کودکان می‌شوند و نقش مهمی را در رشد آن‌ها ایفا می‌کند، اما باید یادآور شد که گاهی هم این اسباب بازی های سرگرم کننده، می‌تواند موجب آسیب به کودکان و حتی باعث بیماری آن‌ها شود.
در دنیا، میلیون‌ها اسباب‌بازی وجود دارد و هرساله صدها اسباب بازی جدید، از انواع مختلفِ آن، نیز به بازار می‌آید، حال به آمارهایی که سازمان ملی کودکان سالم در این خصوص ارائه داده است توجه کنید:
افتادن و خفگی بیشترین علت مرگ میر کودکان را تشکیل می‌دهد، کودکان ۴ساله و کوچکتر، بیشتر از دیگران آسیب می‌بینند، کودکان زیر ۳سال، بیشتر دچار خفگی شده زیرا عادت دارند اسباب‌بازی را در دهانشان قرار دهند، اسباب بازی‌ها و وسایلی که برای سوار شدن از آن‌ها استفاده می‌شود مانند اسکوتر، دوچرخه و حتی روروئک، علت بروز بسیاری از حوادث را تشکیل می‌دهد و صدمات جدی به کودکان و نوجوانان می‌رسانند.
اما کودکان از همان سنین پایین حتی برای بازی کردن هم نیازمند آموزش هستند، در ابتدا باید به آن‌ها نحوه درست بازی کردن را آموزش دهیم و بعدتر کودک باید اصولِ رعایت و مدارا را فرا گیرد، رعایت یعنی همان درست بازی کردن و مدارا قوانین و دستورالعمل‌های اصل بازی است، البته نکاتی بسیار مهم هم وجود دارد که کمتر به آن در کشورمان توجه می‌شود.
حال به این تحقیقِ جالب، توجه کنید:
براساس تحقیق جدید کودکانی که اسباب‌بازی‌های بی‌شماری دارند پریشان‌تر هستند و از بازی لذت نمی‌برند.
تلگراف در این مورد نوشت: این تحقیق توسط محققان دانشگاه Toledo در اوهایو ایالات متحده آمریکا با مشارکت ۳۶ کودک نوپا صورت گرفت. در این تحقیق به مدت نیم تا یک ساعت کودکان با چهار اسباب‌بازی و یا ۱۶ اسباب‌بازی در اتاق بازی کردند، آنان دریافتند وقتی نوباوه‌ها با اسباب‌بازی‌های کمتری بازی می‌کردند بسیار خلاق‌تر بودند. همچنین با افزایش دو برابری زمان بازی، استفاده از هر اسباب‌بازی نیز افزایش یافت.
محققان نتیجه گرفتند والدین، مدارس و مهدکودک‌ها باید اسباب‌بازی کمتری در اختیار کودکان قرار داده و به طور مرتب آنها را تغییر دهند تا کودکان خلاق‌تر شوند.
محقق این تحقیق دکتر Carly Dauch اظهارکرد: این مطالعه به منظور تعیین تاثیر تعداد اسباب‌بازی‌ها بر کودکان نوپا و کیفیت بازی صورت گرفته است.
تعداد بیشتر اسباب‌بازی که در این تحقق ۱۶ اسباب‌بازی بود با مدت زمان و عمق بازی تداخل ایجاد کرده و در نتیجه تعداد اسباب‌بازی‌ بیشتر منبع منحرف‌کننده خارجی ایجاد کرده است.
در دوران کودکی، کودکان رشد می‌کنند اما ممکن است تسلط کافی بر کنترل سطح بالاتری از توجه نداشته باشند، در نتیجه تمرکز آنان توسط عوامل محیطی منحرف‌کننده مختل می‌شو، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد فراوانی اسباب‌بازی‌ها حواس‌پرتی ایجاد می‌کند.
وی گفت: کودک با مشاهده اسباب‌بازی در یک لحظه تمامی جنبه‌های آن را درک نمی‌کند و با افزایش تعداد زیادتری اسباب‌بازی وی فرصت کشف اسباب‌بازی‌ها را از دست خواهد داد.
هنگامی که کودکان اسباب‌بازی‌های بیشماری داشته باشند، به طور طبیعی از آنها کمتر مراقبت خواهند کرد و ارزش اسباب‌بازی را درک نمی‌کنند، چون همیشه جایگزینی برای اسباب‌بازی وجود خواهد داشت.
تعداد اسباب‌بازی‌های کمتر باعث می‌شوند کودک با تدبیر بیشتر با آن بازی کند که نتیجه آن خلاقیت خواهد بود، نتایج این تحقیق در نشریه Infant Behaviour and Development منتشر شده است.
پس باتوجه به آنچیزی که خواندیم، برای استفاده بهینه مانند آموزش و تفریح کودک در مقوله بازی کردن، توجه و دقت نظر والدین الزامی است.

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=6164

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.