آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 28 شوال 1445 Monday, 6 May , 2024
0

وحدت رمز توسعه،جهاد تبیین و امید آفرینی در لرستان

  • کد خبر : 26683
  • ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵
وحدت رمز توسعه،جهاد تبیین و امید آفرینی در لرستان

وحدت یکی از مباحثی است که از آغاز خلقت انسان تا کنون محل بحث ونزاع بسیاری بوده است بحث در چگونگی ایجاد وحدت خود نیز دارای ابعاد گوناگونی می باشد که در جوامع مختلف بنا بر شرایط موجود آن جامعه مورد ارزیابی وسنجش قرار گرفته است . عواملی اصلی مانند دین ،مذهب ،نژاد ،زبان ، […]

وحدت یکی از مباحثی است که از آغاز خلقت انسان تا کنون محل بحث ونزاع بسیاری بوده است بحث در چگونگی ایجاد وحدت خود نیز دارای ابعاد گوناگونی می باشد که در جوامع مختلف بنا بر شرایط موجود آن جامعه مورد ارزیابی وسنجش قرار گرفته است . عواملی اصلی مانند دین ،مذهب ،نژاد ،زبان ، سرزمین و شرایط اقتصادی و سیاسی  ،اجتماعی ، فرهنگی غالب در یک جامعه خود می تواند باعث وحدت و یکپارچگی شود. که در هر جا جامعه و منطقه ای معیارهای آن بنابر بر شرایط خاص آن جامعه تعیین می گردد در یک جا دین و مذهب و در جای دیگر شاید محور وحدت عوامل دیگری که در بالا ذکر گردیدباشد و شاید مجموعه ای از آنها که هر کدام می تواند اصل و محور قرار گیرد . اما در کل تمام جوامع بر اصل وحدت اتفاق نظر دارند و اگر اختلاقی باشد در شیوه رسیدن به وحدت است.جامعه ای که وحدت در آن حاکم باشد استقلال خود را در کلیه امور دینی ومذهبی ،سیاسی ، سرزمینی ، اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی حفظ میکند که باعث رشد و بالندگی آن جامعه می شود در مقابل تفرقه و چند دستگی میباشد که ویرانگر و بنیان برانداز هر تمدن و فرهنگ و جامعه ای می باشد اگر به تاریخ بنگریم جوامعی که فرهنگ در آن حاکم بوده نام و نشان خود را حفظ کرده و بر آن افزوده اند ودر آن سو چه تمدن های بزرگی که تفرقه در میان آنان راه پیدا کرد و باعث نیستی و نابودی آن تمدنها ی عظیم گردید که در رهگذر تاریخ  چیزی جز یک نام از آنها باقی نمانده است . با توجه به رشد فزاینده جوامع امروزی استعمارگران کهنه لباس نو بر تن نموده اند،چون دیگر نمی توانند با لشگرکشی به مناطق مختلف آن را زیر سلطه خود در آورند پس شیوه خود را تغییر داده اند ، استعمار مدرن که باشناخت از شرایط ویژه جوامع و با نظراتی که دارای عقبه کارشناسی قوی می باشد برای هر منطقه و کشوری نسخه ای خاص می پیچند .برای مقابله با جهان اسلام و قبضه کردن منطقه خاورمیانه نیز اختلاف مذهبی بین تشیع و تسنع را مد نظر خود قرار داده اند که از آن نیز بهره برداری ویژه نموده اند ، با پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد تغییرات در معادلات جهانی و

منطقه ای آنان را به تکاپوی بیشتری برای مقابله با انقلاب اسلامی وجهان اسلام وا داشت که حضرت امام خمینی (ره)بادروراندیشی وتدبیرخاص خویش ونامگذاری هفته ای بنام وحدت دربی اثرکردن توطئه های آنان گام بزرگ وموفقی برداشت وبه تمام جهان اسلام دولت های آنان اهمیت وحدت و همدلی مسلمانان را یادآور شد، که به حق نقش بسیار مهمی و بی نظیری در ایجاد یکپارچگی جهان اسلام ایفا نمود. که ثمرات آن را شاهد هستیم. باتوجه به فرموده های حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری به نشأت گرفته از آموزه های دینی و قرآنی ما مسلمانان می باشد و اهمیت هرچه بیشتر وحدت ایجاد در بین جهان اسلام و جامعه خود به ویژه در بین مسوولین پی می بریم . اگر بخواهیم استان خود را مورد نقد و بررسی قرار دهیم متأسفانه یکی از دلایل عمده توسعه نیافتگی استان نبودن وحدت و همدلی در بین مسوولین گذشته استان بوده است که می توان به اختلاف شدید برخی از نمایندگان مجلس گذشته استان با یکدیگر و یا اختلاف آنان با مسوولین احجرایی استان از جمله استانداران وقت استان اشاره نمود که هر کدام در جای خود دارای شرح حال میسر طی می باشد. آن موقع که برخی از نمایندگان و مسوولین استان ما مشغوا درگیری های خاص سیاسی و جنایی و شخصی خود بوده اند استان های هم جوار ما به دنبال برنامه ریزی منطقه ای و صحیح برای جذب اعتبارات و ایجاد تحول در ساختار استانداری و فرهنگی، اجتماعی منطقه خود مشغول برنامه ریزی اصولی بوده اند. یکی از استان های هم جوار ما که شاید یک یا دو دهه پیش فکر رسیدن به موقعیت استان لرستان را همه می کردند اکنون در تمام شاخه های توسعه یافتگی از ما جلوتر هستند و افق دید توسعه هایشان را استان های صنعتی کشور ما مانند اصفهان و مرکزی قرار داده اند آن ها کجا هستند و ما کجا هستیم، آن ها عمل می کنند و ما حرف می زنیم . با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در شاهراه منطقه ای و نعمت های طبیعی خدادادی مانند میانگین بالای بارش نزولات جوی و وجود آب های سطحی و زیر سطحی معادن، زمین های حاصلخیز کشاورزی و مراتع فراوان و آب و هوای متنوع و چهار فصل و نیروی کار جوان و تحصیلکرده  به راحتی و با یک برنامه ریزی صحیح منطقه ای می توانیم یکی از قطب های اقتصادی- صنعتی و کشاورزی و دامداری کشور تبدیل شویم. که این مهم قلبی پاک و عزم و همتی والا را می طلبد که تمام مسوولین استان اعم از نمایندگان مجلس و مسوولین اجرایی مناطق توسعه نیافته و توازن منطقه ای از سوی دولت صورت گرفته است.

باید نهایت استفاده را کرد که خود فرصتی بی نظیر می باشد که بتوانیم عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم و مرهمی بر درد های فراوان استان بگذاریم.استان و مردم ما با تمام مولفه های وحدت را که شاخص اصلی آن پایبندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی و پیروزی ولایت می باشد را داراست و مسوولین نظام و دولت که همت خود را در رفع محرومیت های کشور و مردم و مناطق محروم گذاشته اند حجت را بر ما مردم و مسوولین استان تمام نموده اند که اگر کوتاهی و قصوری باشد متوجه مجموعه داخل استان می باشد.

خوشبختانه در بین مجموعه مسوولین عنوان استان و نمایندگان محترم مجلس یکپارچگی سیاسی و نظری و جناحی وجود دارد که نقطه اشتراک مثبتی می باشد که باید برای حفظ و تقویت آن پافشاری کنند و مردم نتیجه عملی آن را در تلاش کافی و وافی برای حل مشکلات استان و رشد و توسعه یافتگی استان مشاهد ه کنندو اگر اختلافی وجود دارد به گونه ای رفتار نکنند که مردم متضرر شوند که مردم استان ما همواره مدافع انقلاب و ولایت بوده اند شایستگی خدمات بالا و بالاتری را دارند و کوتاهی و سهل انگاری از هیچ فرد یا گروه خاصی نمی پذیرند وباید جوابگوی عملکرد خویش در قبال مردم و حسن اعتماد آنان باشند یکی دیگر از ارکانی که می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد وحدت در بین مسوولین ایفا کند و زبان گویای مردم و مدافع حقوق حقه ایشان باشد مطبوعات استان هستند که باید به دور از هر حب و بعض سیاسی و جناحی و شخصی در راه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و نظارت بر عملکردها و نقد  منصافانه گام بردارند و منافع عموم و استان را بر منافع شخصی و جناحی خویش ترجیح دهند و به رسالت مطبوعاتی خویش عمل نمایند که وظیفه ای ذاتی و قانونی است متأسفانه گاهی اوقات شاهدیم که برخی مطبوعات به یک پایگاه حراجی خاص تبدیل شده و رسالت واقعی خود را فراموش کرده اند و در تخریب شخص و یا جریانی گام برمیدارند بعضاً که منصفانه نیست و گاهی در تثبیت فرد یا گروهی گام برمی دارند که شایستگی واقعی آن را ندارند.

امیدواریم که تمامی مسوولین و نمایندگان محترم استان در مجلس و عموم دست اندرکاران اداره استان و اصحاب مطبوعات در راه تو سعه و اعتلای استان به وحدت به اتفاق نظر برسند و در این راه گام بردارند که خیر دنیا و آخرت در این است و در آخر کلام را با حدیثی از امام علی (ع) به پایان می برم که می فرمایند:

هر آمدنی را رفتنی است و هر نصبی را عزلی پس خوشحال کسی که در خدمت خلق خدا باشد.

نجابت سیاسی را از نیروهای انقلابی واقعی بیاموزید

قابل توجه انقلابی نماهای که مصداق بارز تقابل با مکتب انقلاب هستند

موضوعاتی همچون راهکارهای حضور حداکثری مردم در انتخابات، مشکلات اقتصادی، معیشتی و توزیع عادلانه ثروت، کنترل نقدینگی و ناترازی بانک‌ها، تسریع در اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، کاهش تورم، گسترش عوامل ایجاد نشاط اجتماعی و امیدآفرین در جامعه، ساماندهی فضای مجازی و جلوگیری از بسترهای فسادزا، مسئله عفاف و حجاب و برخی ناهنجاری‌های اجتماعی، رفع تبعیض، تحکیم روابط خارجی به ویژه با کشورهای منطقه و همسایگان، بسط عدالت اجتماعی، تبیین دستاوردهای دولت و نظام در این جلسه مطرح شد.

زیویار استاندار لرستان گفت: با توجه به اینکه هدف دشمن القای یاس و ناامیدی در بین مردم ماست، دولت مصمم است با تقویت سرمایه اجتماعی و امیدآفرینی در جامعه با این حربه دشمنان مقابله کند و امیدواریم با اقداماتی که در دستور کار ماست و با لطف پروردگار و همت مسئولان و همراهی مردم این امر محقق شود.

امید و دوری از یأس» را شرط اساسی پیمودن این مسیر عنوان می‌کنند: « یک شرط اساسی برای پیشرفت عبارت است از امید. امروز یک جریانی در داخل کشور و خارج کشور وجود دارد برای دمیدن روح ‌یأس به جای دمیدن روح امید… در خارج می‌نشینند، راجع به مسائل ایران بحث می‌کنند، و استنتاجشان با تحلیل‌های مغرضانه و ‌خبرهای بعضاً دروغ -یعنی خبرهای خلاف واقع- این است که در ایران حرکت علمی پیشرفتی ندارد و امیدی هم به پیشرفت آن ‌نیست- یأس‌آفرینی. خب موفّقیّتها را طبعاً نادیده می‌گیرند و این روی دانشجو اثر می‌گذارد؛ این جریانِ یأس‌آفرین در ذهن دانشجو ‌اثر می‌گذارد؛ وقتی او مأیوس شد، کار نمی‌کند. اگر چنانچه نخبه‌ای باشد -حالا تعداد اندکی این‌ جور هستند- و توانایی داشته ‌باشد، امکانات داشته باشد، میگذارد می‌رود خارج، به عقبش هم نگاه نمی‌کند. ولیکن اکثر، این امکانات را ندارند؛ [لذا] مأیوس ‌می‌شوند و دنبال یک مدرک دارای ارزش رسمی ولو بدون محتوای علمی می‌افتند برای اینکه یک شغلی پیدا کنند؛ پیشرفت علمی پیش نمی‌آید. یأس این [جور] است؛ یأس‌آفرینی خطر بسیار بزرگی است.»

امید و دوری از یأس» را شرط اساسی پیمودن این مسیر عنوان می‌کنند: « یک شرط اساسی برای پیشرفت عبارت است از امید. امروز یک جریانی در داخل کشور و خارج کشور وجود دارد برای دمیدن روح ‌یأس به جای دمیدن روح امید… در خارج می‌نشینند، راجع به مسائل ایران بحث می‌کنند، و استنتاجشان با تحلیل‌های مغرضانه و ‌خبرهای بعضاً دروغ -یعنی خبرهای خلاف واقع- این است که در ایران حرکت علمی پیشرفتی ندارد و امیدی هم به پیشرفت آن ‌نیست- یأس‌آفرینی. خب موفّقیّتها را طبعاً نادیده می‌گیرند و این روی دانشجو اثر می‌گذارد؛ این جریانِ یأس‌آفرین در ذهن دانشجو ‌اثر می‌گذارد؛ وقتی او مأیوس شد، کار نمی‌کند. اگر چنانچه نخبه‌ای باشد -حالا تعداد اندکی این‌ جور هستند- و توانایی داشته ‌باشد، امکانات داشته باشد، میگذارد می‌رود خارج، به عقبش هم نگاه نمی‌کند. ولیکن اکثر، این امکانات را ندارند؛ [لذا] مأیوس ‌می‌شوند و دنبال یک مدرک دارای ارزش رسمی ولو بدون محتوای علمی می‌افتند برای اینکه یک شغلی پیدا کنند؛ پیشرفت علمی پیش نمی‌آید. یأس این [جور] است؛ یأس‌آفرینی خطر بسیار بزرگی است.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، زنده کردن امید و اعتماد مردم را مهمترین توفیق دولت دانستند و افزودند: مردم می‌بینند که دولت در وسط میدان و مشغول کار و تلاش برای حل مشکلات و خدمت‌رسانی به آنها است و این واقعیت، امید و اعتماد عمومی را تا حد زیادی احیا کرده است البته این تلاش‌ها در برخی زمینه‌ها به نتیجه رسیده و در بعضی زمینه‌ها نیز هنوز به نتایج لازم نرسیده است

می‌توان گفت که از دیدگاه ایشان، امیدآفرینی ضامنی برای رهایی از چالش‌ها و معضلات است؛ یعنی راه‌حل پاره‌ای از چالش‌ها امیدآفرینی است یا اینکه امیدآفرینی معطوف به حل چالش‌ها است.

۳- امیدبخشی ایشان مبتنی بر جهت کلی حرکت و راهبردهای نظام اسلامی در حیطه‌های مختلف است؛ یعنی ایشان از آنجا که جهت کلی حرکت کشور و دستگاه‌های مختلف را در مجموع در مسیر تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی می‌دانند، به امیدبخشی و امیدآفرینی تأکید دارند. درواقع، بر مبنای نگاه واقع‌بینانه‌ای که در حیطه‌های مختلف و برآیند آنها دارند، امیدآفرینی می‌کنند. از این‌رو، امیدآفرینی‌های ایشان سری در واقعیت‌های روز جامعه و سودایی در تجویز و افق‌آفرینی و در مرحله بعد، افق‌گشایی دارد. بر همین اساس می‌توان گفت که امیدآفرینی‌های ایشان به نوعی هدف‌گذاری و تعیین راهبرد در حوزه‌های مختلف است؛ یعنی ایشان با امیدبخشی، به نوعی در تعیین چشم‌انداز مطلوب دستگاه‌ها، نهادها و کارگزاران نیز به آنها کمک می‌کنند.

۴-  امیدآفرینی مطلوب ایشان به هیچ‌وجه ضامنی برای تنبلی، سستی و کم‌همتی نیست، بلکه منظور اساسی ایشان از امیدآفرینی، چشم‌اندازسازی و تحرک و انگیزه‌بخشی مضاعف به مردم و مسئولان در راستای تحقق آرمان‌ها و افق‌های پیش‌روی کشور و نظام است.

۵- از دیدگاه ایشان، اگرچه امیدآفرینی عمدتاً معطوف به تحقق کارهای بزرگ و چشم‌اندازها است، اما منافاتی با پرداختن به امور جاری و توجه و دقت به این امور ندارد. به واقع، ایشان امیدآفرینی را هم معطوف به تحقق چشم‌اندازهای آینده و هم معطوف به مسائل جاری و روزمره کشور می‌دانند و بی‌توجهی به یکی به بهانه توجه و برجسته‌سازی دیگری را رد می‌کنند.

۶-  امیدآفرینی ایشان مبتنی بر خنثی‌سازی نقشه‌های دشمن برای تلقین و ترویج ناامیدی در کشور، بویژه در میان نسل جوان و کسانی است که در سال‌های پیروزی و تثبیت انقلاب حضور نداشته‌اند. بنابراین، بخشی از امیدآفرینی‌های ایشان، واکنشی است به حملات و عملیات روانی دشمن. علاوه بر این، همانگونه که گفته شد، اقدامی بسیار مهم در جهت خنثی کردن نقشه‌ی دشمن برای ایجاد خطای محاسباتی در مسئولان است. از این نظر، امیدبخشی‌های واقع‌بینانه‌ی معظم له، در راستای تضمین ماندگاری و تداوم صراط مستقیم انقلاب اسلامی تعریف می‌شود.

۷- از دیدگاه معظم‌له، هرکس به میزان نقش و ظرفیت خود در ترویج امید در جامعه نقشی دارد. آگاهان، نخبگان و مسئولان در این زمینه بیشترین نقش را داشته و طبیعتاً بیشترین تأثیر را نیز می‌توانند داشته باشند. به طور مشخص باید از نقش روحانیون، اساتید دانشگاه، معلمان و… به عنوان حساس‌ترین و مهمترین اقشار در ترویج امید در جامعه نام برد.

۸- به عنوان نکته پایانی باید متذکر شد که امیدآفرینی‌های ایشان در راستای گزاره‌ی «آرمان‌گرایی واقع‌بینانه» تعریف می‌شود؛ یعنی در عین اینکه برخاسته و مبتنی بر واقعیت‌های جاری کشور است، دارای وجهه‌ی آرمانی – ارزشی بوده و مانع از غلطیدن نظام و مسئولان مختلف در دام واقع‌گرایی و خطای محاسباتی می‌شود. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که ایشان در امیدآفرینی‌ها درصدد گوشزد کردن کارآمدی نگاه به دورن و «ما می‌توانیم» هستند.

گزارش :امیر محمود داودی نژاد

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=26683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.