آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 11 ذو القعدة 1445 Saturday, 18 May , 2024
0
دکتر حسن خسروی:

کشاورزی بروجرد صعود یا سقوط ؟!؟

  • کد خبر : 24580
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
کشاورزی بروجرد  صعود یا سقوط ؟!؟
در مسیر جاده بروجرد به اشترینان باغهای پر میوه فراوانی وجود دارند و برخی از باغداران و کشاورزان عزیز و زحمتکش بعضا محصولات باغی خود نظیر سیب و انگور و خیار و... را به کنار جاده آورده و آنها را برای فروش در معرض دید مسافران و رهگذران قرار می‌دهند. گذشته از این کار غیر اصولی و نادرست و بسیار خطرناک؛ کشاورزی بروجرد علیرغم تمامی استعدادهای بالای خدادادی که دارد از چهار مشکل عمده رنج می‌برد

در مسیر جاده بروجرد به اشترینان باغهای پر میوه فراوانی وجود دارند و برخی از باغداران و کشاورزان عزیز و زحمتکش بعضا محصولات باغی خود نظیر سیب و انگور و خیار و… را به کنار جاده آورده و آنها را برای فروش در معرض دید مسافران و رهگذران قرار می‌دهند. گذشته از این کار غیر اصولی و نادرست و بسیار خطرناک؛ کشاورزی بروجرد علیرغم تمامی استعدادهای بالای خدادادی که دارد از چهار مشکل عمده رنج می‌برد : ۱- کم آبی که خود بحث مفصلی دارد ۲ – فقدان صنایع تبدیلی ۳ – نبود سیلوها و سردخانه های لازم و کافی. ۴ – فقدان استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین در فرایند کاشت؛ داشت و برداشت محصولات زراعی و کشاورزی.

کشاورز بطور سنتی زحمت بسیاری روی زمین و باغ متحمل می‌شود اما حلقه تکمیل کننده این فرایند تولید می‌بایست سردخانه و مراکز نگهداری مناسب یا کارخانه هایی در کنار آنها باشد که مثلا انبوه سیب‌های بدست آمده از باغات بروجرد را فرضا تبدیل به مربا و… نماید تا ارزش افزوده بیشتری در کل نصیب بخش کشاورزی گردد. متاسفانه کشاورزی و زراعت در زمین‌های کوچک و نامتقارن و تکه تکه و غیر مکانیزه سبب می‌شود قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و زراعی چندان مقرون به صرفه نباشد. به این امر اضافه کنید طمع و سوء استفاده دلالان و واسطه گران را که باعث انواع اختلال در بازار خرید و فروش میوه جات و محصولات کشاورزی می‌شوند. وقتی که اداره جهاد کشاورزی ؛ اتحادیه‌های صنفی؛ میادین میوه و تره بار و سایر نهادهای ذیربط دارای هماهنگی و هم افزایی لازم و کافی نباشند و کشاورز هم بطور سنتی و بدون استفاده از فناوری‌های نوین به امر کشاورزی و زراعت مشغول باشد قطعا جمع جبری کار نتیجه خوشایندی نخواهد بود. نکته مهم مرتبط دیگر؛ بحث قیمت گذاری و نرخ گذاری محصولات کشاورزان است که متاسفانه بدرستی محاسبه و تعیین نمی‌شود. کشاورز عزیز میوه باغات خود را در کنار جاده به یک قیمتی می‌فروشد که معلوم نیست مبنای آن چیست و این در حالی است که همین محصول در میدان میوه و تره بار یک قیمت متفاوت و توسط دست فروشان سطح شهر و مغازه داران نیز قیمتی متفاوت تر دارد. کار اساسی فرمانداری در راهبری امور شهری در چنین وضعیتهایی؛ ساماندهی به این آشفته بازار است تا بصورت عقلایی و علمی و کارشناسی فرایند تولید؛ عرضه و مصرف بطور صحیح و سالم در جریان باشد.
رها کردن ادارات و جزیره ای عمل کردن سازمان‌ها بدون دخالت و حمایت و راهبری درست فرمانداری نتیجه ای جز عقب ماندگی و ضرر و زیان در بر ندارد. اینکه یک کشاورز محصول خود را بطرز خطرناک و نادرستی در کنار جاده بفروش رساند چیزی نیست جز آشفتگی مدیریتی و بی پناهی و عدم آموزش کشاورزان و فقدان کنترل و نظارت سازنده؟!؟.
چنانچه امور شهری در مجموع‌ ؛ بصورت هم صدا و متحدانه به پیش روند قطعا علاوه بر کاهش تعارضات و تضادها و هزینه ها ؛ شاهد ارتقای بهره وری و کارآمدی اقتصاد شهر و استان و… خواهیم بود که نقش مهمی در مقوله درآمد سرانه کشور خواهند داشت. نگاه علمی و کارشناسی به اقتصاد شهر و روستا و بهره مندی از دانش مدیریت ؛ همراه با اولویت بندی اهداف و برنامه ها مبتنی بر آینده نگاری ؛ کلید واژه های اصولی تحقق رشد و توسعه پایدار هستند که متاسفانه در بروجرد مورد غفلت واقع شده و صد البته نمایندگان متخصص و آشنا به اقتصاد و امور برنامه و بودجه کشور می‌توانند به عنوان یک موتور شتاب‌دهنده در طی این مسیر بسیار راهگشا باشند.

حسن خسروی.

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=24580

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.