آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 26 شوال 1445 Saturday, 4 May , 2024
1

چرا مردم ما خلاف می‌کنند؟!؟

  • کد خبر : 16380
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
چرا مردم ما خلاف می‌کنند؟!؟
حجم بالای جریمه های رانندگی ؛ حجم بالای شکایت‌ها و پرونده ها در دادگاه ها ؛ حجم بالای...؛ همگی حاکی از پدیده زشت تخلف در جامعه است. اینکه ما در حوزه فساد و سلامت اداری و مالی و... رتبه های خوبی در آمارهای جهانی نداریم بصورت جدی نیازمند بحث و بررسی است.

چرا مردم ما خلاف می‌کنند؟!؟

حجم بالای جریمه های رانندگی ؛ حجم بالای شکایت‌ها و پرونده ها در دادگاه ها ؛ حجم بالای…؛ همگی حاکی از پدیده زشت تخلف در جامعه است. اینکه ما در حوزه فساد و سلامت اداری و مالی و… رتبه های خوبی در آمارهای جهانی نداریم بصورت جدی نیازمند بحث و بررسی است.
در اینجا قصد داریم به زبان ساده؛ مهم ترین علل و عوامل انجام تخلف توسط مردم را مرور کنیم. امید است موجب یک طوفان مغزی راهگشا گردد.

به نظر میرسد مهم ترین علل انجام تخلف توسط مردم عبارتند از :
۱- فقدان خدا ترسی لازم و کافی و ضعف شدید در اعتقادات دینی و مذهبی نسبت به حساب و کتاب قیامت و آخرت.
۲ – فقدان آموزش‌های لازم و کافی در خصوص حقوق شهروندی ‌و ضعف شدید در منابع درسی آموزش و پرورش در جهت تعلیم و تربیت شایسته و بایسته.
۳ – ضعف و اصطکاک در قوانین و مقررات ؛ تعدد بسیار قوانین و مقررات ؛ به روز نبودن قوانین و مقررات.
۴ – تخلف مدیران و بزرگترهای جامعه و سازمان‌ها و بالادستی ها که به تبع آن مردم هم جسارت تخلف پیدا می‌کنند.
۵ – بازدارنده نبودن مجازاتها و تنبیهات. طرف وقتی می‌بیند که می‌تواند قانون را دور بزند یا به اشکال مختلف از زیر بار مجازات فرار کند؛ جسارت تخلف پیدا می‌کند. ضمن اینکه باید قانون خوب و جامع داشت؛ بایستی در اجرای قانون؛ استمرار و قاطعیت وجود داشته باشد.
۶ – تا وقتی که دولت الکترونیک و سامانه های یکپارچه آماری و اطلاعاتی بصورت جامع و مانع وجود نداشته باشند و تا وقتی که دخالت های انسانی در حد زیاد در امضاها و تصمیم گیریها وجود داشته باشد بازار تخلف گرم است.
۷ – وقتی توزیع عادلانه ثروت در جامعه وجود نداشته نباشد ؛ میل به انجام تخلف نیز بیشتر خواهد بود. چون هر کس می‌خواهد به هر نحوی شده حق خود را از دولت بگیرد.
۸ – مردم اگر در جایی ضرر و زیان دیده باشند؛ ممکن است سعی کنند که بخواهند از طریق تخلف جبران مافات نمایند.
۹ – رابطه بازی؛ همشهری بازی؛ رفیق بازی؛ قبیله گرایی و تعصب و هیجان بیجا مبنای بسیاری از تخلفات هستند که بایستی بجای آنها حاکمیت قانون حرف اول و آخر را بزند.
۱۰ – همسایه و همکار و دوست نیز در انجام تخلفات ما تاثیر دارند. متاسفانه در کشورهای همسایه ایران ؛ بازار تخلف و قاچاق و بی قانونی پررونق است و طبعا کمال همنشین در ما هم اثر دارد؟!؟
بایستی توجه داشته باشیم که ” تخلف” ؛ شبیه یک بیماری واگیردار است و به سرعت می‌تواند انسانهای دیگر را به اشکال و سویه های مختلف درگیر نماید.

به نظر شما تجویز راهبردی چیست؟

حسن خسروی

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=16380

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.