آدرس کانال و پیج اینستاگرام

تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 10 ذو القعدة 1445 Friday, 17 May , 2024
6

کرونا میراث دولت های ناتوان

  • کد خبر : 5277
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
کرونا میراث دولت های ناتوان

هنگامی کرونا تبدیل به یک مساله جهانی شد. ابعاد تازه ای پیدا کرد تا حدی که کارشناسان درباره تاثیر و آثار آن بر آینده صحبت های زیادی کردند.و درباره نظم جهانی بعد از کرونا ابراز نگرانی می کنند. دنیا این احتمال را در آینده پیش روی خود دارد.که دولت های قوی و مدرن به کرونا […]

هنگامی کرونا تبدیل به یک مساله جهانی شد. ابعاد تازه ای پیدا کرد تا حدی که کارشناسان درباره تاثیر و آثار آن بر آینده صحبت های زیادی کردند.و درباره نظم جهانی بعد از کرونا ابراز نگرانی می کنند.

دنیا این احتمال را در آینده پیش روی خود دارد.که دولت های قوی و مدرن به کرونا بعنوان پدیده و وضعیتی نگاه کنند که بتوان از داخل آن منفعتی کسب و استخراج کنند.

از شیوه ها و فاکتورهای موثر و موفق در برابر همه‌گیری ویروس کرونا میتوان از ظرفیت دولت ها، اعتماد اجتماعی و مسئولین. دولت های شایسته و با برنامه ریزی صحیح و هدفمند نام برد.

دولت‌هایی که از اعتماد شهروندان و یک ریاست کارآمد برخوردارند، توانستند در مدیریت مقابله با کرونا عملکرد چشمگیری داشته و خسارت‌ها را به حداقل برسانند.چرا که این رخداد می تواند تاثیری جدی بر تمام ابعاد اجتماعی،اقتصادی، و سیاسی در دراز مدت داشته باشد.

اما کشورهایی با دولت‌های ناکارآمد، جوامع فاقد اعتماد بسیار بد عمل کردند و شهروندان و اقتصادهای خود را در معرض آسیب قرار خواهند داد، و آن را تبدیل به یک بحران عظیم اقتصادی، سیاسی و نسلی خواهند کرد.

 

ظاهرا مردم تمایلی ندارند که ویروس کرونا را مانند دیگر بیماری ها همچون ایدز جدی بگیرند، بنابراین، باید منتظر شیوع گسترده‌ کرونا در جهان باشیم. لحظه‌ای را نمی‌توان متصور شد که کشورها بتوانند پیروزی بر این بیماری را اعلام کنند.

 

یک بحران طولانی‌تر یعنی آسیب‌های اقتصادی بیشتر. تنها شرکت‌های و سرمایه داران بزرگ می‌توانند از این بحران جان سالم به در ببرند.

 

سطح تعاملات اجتماعی هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند در حالی که کرونا د صدد قطع کردن تعاملات می باشد و تاحدودی هم موفق بوده است، از این پس پیامدهای سیاسی ناگوارتر خواهند بود: یک بیماری همه‌گیر ِطولانی همراه با از دست رفتن مشاغل، رکود طولانی‌مدت و یک کسری بودجه غیرقابل اجتناب.برای کشوری مثل ما هم که تحریم هستیم یعنی فاجعه

کرونا باعث تغییرات گسترده در اقتصاد و تمام معادلات بین المللی می شود.و ادامه دار شدن آن قطب های قدرت در جهان را به زیر خواهد کشید.و افول آنان را رقم خواهد زد

ادامه همه‌گیری و یکه تازی کرونا می‌تواند به سقوط نسبی بعضی از قدرت های بزرگ همچون آمریکا بی انجامد، ادامه فرسایش نظم لیبرالِ بین‌الملل و تجدید حیات فاشیسم در سرتاسر دنیا پدید خواهد آمد..

از سوی دیگر، کرونا می‌تواند تولد دوباره لیبرال دموکراسی را رقم بزند، سازوکاری که بارها با بدگمانی‌ها روبه‌رو شده است و این.بار با ظهورش نویدبخش انعطاف و حیات دوباره است.

اگر قرار باشد روندهای فعلی هیچ دگرشی نکنند، بدبینی‌ها به‌سرعت بر خوش‌بینی‌ها چیره خواهند شد..

در پایان باید ذکر کرد که مزیت و برتری ما انسان ها نسبت به کرونا توانایی ما برای همکاری مشترک و موثر در مبارزه با آن است.

یاسر نظری

لینک کوتاه : https://tolueaflak.ir/?p=5277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.